Szeretettel köszöntelek a Buddhizmus klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Keczánné Macskó Piroska
Buddhizmus klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Buddhizmus klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Keczánné Macskó Piroska
Buddhizmus klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Buddhizmus klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Keczánné Macskó Piroska
Buddhizmus klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Buddhizmus klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Keczánné Macskó Piroska
Buddhizmus klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
SZÖGYÁL RINPOCSE
A KILENC JÁNA
Ahogy láttuk, a
Buddhák nagy együttérzésének és ügyes módszerének természetes
kifejeződéseként ők önkéntelenül tanítanak az egyének tudatának és
képességeinek megfelelően, hogy mindenki képes legyen a tanítás
gyakorlására. Ezért sokféle tanítás van a spirituális fejlődés
tapasztalásával és képességével rendelkező lények széles spektruma
számára. Ahogy a lények a spirituális fejlődés különböző szintjein
vannak, különböző színtű utakat tanítanak számukra, és ezek az utak
tükrözik azon szinten hangsúlyozott gyakorlási módot. Azonban mindezek
az utak egyformán értékesek, és közös céljuk a megvilágosodás, a Buddhák
megvilágosodott tudatának elérése.
A tibeti buddhizmus hagyományain belül mind a három fő jána
vagy buddhista tanítási jármű oktatva van. Ahogy Őszentsége a Dalai Láma
magyarázza:
Tibetben a buddhizmus különböző történelmi időszakokban való elterjedése, és a múltbeli nagy mesterek által hangsúlyozott sajátos szentiratok következtében, létrejött Tibetben a négy fő hagyomány, mely Nyigmaként, Kagyüként, Szakjaként és Gelugként ismert. Ezeket Tibetben buddha tanítási átadása „régi” és „új” hagyományainak mondják, és ezek az előbb említettekben különböznek, és abban hogy különböző jelentőségeket tulajdonítanak a meditációs technikáknak, vagy néhány esetben a különböző kifejezéseknek, például a mesterek által kifejlesztett tapasztalások magyarázatára… Közös azonban, hogy mind a négy fő hagyomány gyakorlásában hangsúlyozza az egész buddhista utat, tartalmazva a Szutrajána és Tantrajána lényegét. Indiában a különböző filozófiai nézőpontokra alapozva, négy különböző iskolát tanítottak (26), de Tibet négy hagyományában nem található ilyen alapvető különbség, ők mind a Madjamika iskola (27) filozófiai nézőpontját követik.
A Nyingma, vagy Régi, a
tibeti buddhizmus azon követői iskolájának neve, akik először
fordították le Buddha tanításait tibetire, a tizedik századi
Szmrtidzsnánakirti indiai fordítóval befejezőlegesen. Őket „Régi
Fordítói Iskolának” vagy Ngagyur Nyingmá-nak hívják, megkülönböztetve az
Új Iskoláktól, a Szarmától, ami a Kagyü, Szakja és Gelug, akik későbbi
fordításokat követnek, a Rincsen Zángpo (958-1055) nagy fordító idejétől
kezdődően.
A Nyingma hagyományban a spirituális út egész spektruma kilenc jánára
van osztva, ami olyan gyakorlási rendszert jelent, mely Buddha tanításai
összes megközelítését a megvilágosodás egyetlen átfogó útjává rendezi. A
kilenc jána Nyingma rendszere magyarázatának elkezdéséhez, először
fontos a tibeti hagyományok általános nézetének és gyakorlásának
összefüggéséről beszélni a három jánán keresztül. A kilenc jána együtt
összegezhető a spirituális út felosztása szempontjából Szutrára és
Tantrára, és a Tantrán belül Külső és Belső Tantrára.
A három jána
„Jána” járművet jelent, a fejlődés vagy a
spirituális haladás eszközét. Általában három jánáról szólnak a
buddhista tanjtások: Hinajánáról, Mahajánáról és Vadzsrajánáról. A
Hinajána az alap az út kezdetén, a Mahajána kinyitja a megvilágosodás
útjának szétterjedt látókörét. A Mahajána sajátos járműve, a Vadzsrajána
megvalósítja a megvilágosodás állapotát a jelen tapasztalásunkban.
A Hinajánát gyakran a Dzogcsenben Alapozó Járműnek hívják, és a
személyes megszabadulás törekvésére alapozó út. A Hinajána fő gyakorlata
a Négy Nemes Igazság megértése: mely a szenvedés, a szenvedés eredete, a
szenvedés megszűnése, és a szenvedés megszűnéséhez vezető út. Minden
lény boldog akar lenni és nem akar szenvedni. A boldogság megjöveteléhez
és a szenvedés elűzéséhez három tréninget gyakorolnak: fegyelem (sila),
meditatív koncentráció (számádhi) és megkülönböztető tudatosság
(pradzsna). A személyes megszabadulás fogadalmai fegyelme (pratimoksa)
fenntartása által, védjük tudatunkat az érzelmi belekeveredés vagy
negativitás létrehozását okozó körülményektől. A sámáthával elért tudati
egyhegyűség és a vipasjána meditáció sajátos átlátása által az
éntelenség megkülönböztető tudatossága megvalósul. A meditációban és az
életben gyakorolt ezen fegyelmek által megszabadulunk a magunknak és
másoknak való ártástól. A Hinajána meditatív tapasztalata alapul szolgál
az összes jána gyakorlásához (28).
A Mahajána vagy Nagy Jármű kiterjeszti területét az egyén
tapasztalásán túlra, minden lény szenvedésének megszüntetésére. Ezt a
törekvést bodhicsittának, a „megvilágosodás szív-lényegiségének” hívják,
és megvalósul abszolút és relatív szinten. Az abszolút bodhicsitta az
üresség megvalósítása, hogy az én és más minden jelensége kölcsönös
függésben jön föl, nincs bennerejlő vagy folyamatos jellemzője, és nem a
saját erejéből jelenik meg. Ez az abszolút igazság megértése. A relatív
bodhicsitta a megvilágosodásra törekvés a lények javáért és ennek
gyakorlati alkalmazása. A törekvés a szeret, együttérzés, gyönyörűség és
kimozdíthatatlanság négy mérhetetlen minőségén való meditáció által
fejlődik ki. Az alkalmazás a nagylelkűség, erkölcs, türelem, törekvés,
meditatív koncentráció és megkülönböztető tudatosság hat tökéletessége
által van gyakorolva.
A spirituális tréning ezen gyakorlása által az érdem és bölcsesség két
halmozása be van teljesítve. Az érdem a relatív igazság szemléletén
alapul és a hat tökéletesség által van művelve. A bölcsesség az abszolút
igazság szemléletén, minden jelenség ürességén alapul, és a fogalmaktól
mentes meditáció által valósul meg. A bölcsesség halmozása
beteljesedésének eredménye a dharmakája (Buddha igazságteste), míg az
érdemek gyűjtése beteljesedésnek eredménye a rupakája (formatest). A
dharmakája elérése a jólétünk beteljesedése, míg a rupakája elérésének
két aspektusa van, szambhogakája (tökéletes gyönyörűségtest) és a
nirmánakája (kisugárzott megnyilvánulás test), mások hasznára.
A Vadzsrajána, mely Titkos Mantra Vadzsrajánaként (Szang Ngak Dordzse
Tekpa) is ismert, nem különbözik a Mahajánától, hanem ténylegesen a
Mahajána ügyes módszerű megkülönböztetett járműveként van tekintve.
Lényegében a Mahajána két járműre oszlik: Szutrára és Tantrára. A
bodhicsitta alap szándékában és az üresség abszolút nézetében nincs
különbség a kettő közt, de a Tantra sajátos módszereket alkalmaz, a
gyakorlók képességeinek megfelelően, az üresség és a nagy együttérzés
mély megvalósításának gyors elérésére. A Tantrajána felsőbbrendűségét
jelző minőségek közül vannak: az ügyes módszerek sokasága, a buddhsaág
nehézség nélküli, gyors beteljesítése, és alkalmas a jó képességűek
számára.
A Szutrajána, mely magába foglalja a Hinajána és Mahajána tanításokat,
„Okozati járműként” ismert, mivel az utat megvilágosodás elérésének oka
megalapozásáért követik. A hat tökéletesség, a harminchét bodhiszattva
gyakorlat, és az erkölcsi és intellektuális fegyelem okként van
gyakorolva a végső eredmény eléréshez. A buddhaság eredményként bukkan
föl, ha az összes ok teljes. A Szutrajánában a tudat bölcsességet és
érdemet halmoz föl, melyek megfelelően okai a dharmakája és rupakája
elérésének. A tudat van ezért ezen megvalósítás okaként tekintve.
A Tantrajánát „Gyümölcsöző vagy Eredmény járműnek” is nevezik, mivel
az út továbbá nem az ok megalapozásán van, hanem egyenesen a gyümölccsel
való beazonosúláson. A tudat alapvető tiszta lényegisége, vagy
buddha-természet, a Szutrajánában a megvilágosodás magjának van
tekintve. A Tantra azzal a nézettel kezdődik, hogy a végső eredmény
kezdetektől a tudatban van, de a tudatlanság és az esetleges
szennyeződések által takarva van.
A Szutra és a Tantra ugyanazon végső célja a buddhaság, a legnagyobb
különbség a kettő közt az alkalmazott módszerekben rejlik. Habár a
Szutrajánában van ürességen való meditáció, mondhatóan „hasonló a
dharmakája aspektushoz”, nincs „istenség jóga”, ami a „rupakája
aspektushoz hasonlónak” mondható, és ami egyedül a Tantra jellemzője.
Az istenségjógában először az ürességen meditálunk és aztán használjuk
a tudatunkat, a buddha kisugárzás alapjának megértésére. Maga a
bölcsesség tudatosság buddhaformaként jelenik meg. Egyetlen
tudatosságnak két aspektusa van – egy bölcsesség és egy módszer. Ezért
az istenségjóga által ugyanakkor bölcsességet és érdemet is halmozunk.
Ezt a sajátos istenségjógát ezért „gyümölcsözőnek” nevezzük, mivel
magunkat istenségként látva, melyben a bölcsesség és a módszer
ugyanakkor jelen van, az a módszer, mely az út eredménye, olyan példa és
módszer, melyben az eredmény el van érve.
A tantrikus megközelítés lényege a mindent átfogó tiszta felfogás
víziója (dag nang). Az istenségek mandalájába való meghatalmazás által, a
világot tiszta földként és minden lényt megvilágosodott buddhaként
valósítunk meg. A vadzsra test csatornák, szelek és energia (cá lung
tigle) jógája által, a tantrikus gyakorló létrehozza a gyönyör és
üresség egységét, a tudatot egyenesen a megvalósításba hozva. A
tantrikus gyakorlatban a negativítás nincs elhagyva, hanem inkább a
bölcsesség táplálójává alakítva. Az összes tapasztalás bölcsességé van
alakítva, az út gyümölcsévé. Ezért a Vadzsrajána „gyümölcsöző járműként”
ismert, teljesen magát a gyümölcsöt véve az út tréningjének.
|
|
M Imre írta 5 napja a(z) Köszöntés fórumtémában:
Ma is vezess óvatosan! (péntek 13.) Gyalogosként is legyél ...
M Imre írta 1 hete a(z) Köszöntés fórumtémában:
Keleti Arthur, Nagy Gergely és vendégük, Kovács 4 Zoli egy ...
Keczánné Macskó Piroska írta 1 hete itt:
Érezd magad jól a klubban!
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kommentáld!