Szeretettel köszöntelek a Buddhizmus klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Keczánné Macskó Piroska
Buddhizmus klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Buddhizmus klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Keczánné Macskó Piroska
Buddhizmus klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Buddhizmus klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Keczánné Macskó Piroska
Buddhizmus klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Buddhizmus klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Keczánné Macskó Piroska
Buddhizmus klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
A mahamudra és a Dzogcsen az Alap, Út és Gyümölcs értelmezésében ím
azonos. A tantra a detong jeséről beszél, azaz a kettő - gyönyör és
üresség - egységéről, míg a Dzogcsen Nem-kettős kezdetektől fogva. A
szutrában az intelligencia értette meg az ürességet (sztong-nyid
rtogsz-pa'i sesz-rab). A Dzogcsenben Egyedüli Lényegiségünk (thig-le
njag-j gcsig) található. Tehát ezen utak célja más és más.
Manapság sok láma mondja azt, hogy „Phjag-csen rdzog-csen dbu-ma
csen-po gcsig-pa red", vagyis, hogy a mahamudra, Dzogcsen és madhjamaka
azonos. Ez az állítás hasznos lehet a nem-szektássági
népszerűsítéséhez, de filozófiailag nem igaz. A mahamudrát - habár az
összes tantrikus iskolában megtalálható - különösen a kagyüpákkal
hozzák kapcsoltba, a Dzogcsent a nyingmapákkal és bönpókkal. A gelugpák
a madhjamakát mondják szemléletüknek. Már rámutattunk, hogy a
madhjamaka szemlélete világosan különbözik a Dzogcsenétől, és most
megnézzük, hogyan különbözik a mahamudra nézete a Dzogcsenétől, Látnunk
kell, hogy az Alap (szemlélet), az Út (meditáció) és a Gyümölcs
(eredmény) szempontjából nem azonosak.
A madhjamaka szerint a vízió útján - mely a harmadik az öt egymása
követő út közül -, az első bumin - mely ide tartozik, míg a következő!
kilenc bumi vagy fázis a negyedik úthoz -, megvalósítjuk az üresség és
tisztaság egységét (zung-'zsug). A Dzogcsenben viszont az Üresség él
Tisztaság kezdetektől Elválaszthatatlan (dbjer-med). Ezért a buddhaság!
elérése a Tudat Természetének felismerésétől függ. A szutra
rendszerhez! tartozó madhjamaka szerint, három mérhetetlen kalpába
kerül a buddhasági elérése, ha a tantra szerint gyakorlunk, elérjük a
megvilágosodást legalább hét élet alatt. Az a különbség, hogy a tantra
és a mahamudra a kjerim és dzogrim módszerekkel egyesíti a gyönyört és
ürességei, míg Í\ madhjamaka csak a sunyátát ismeri. A Dzogcsenben
azonban nincs szükség semmilyen előkészítő vizualizációs folyamatra,
hanem azonnal felismerjük magát a Természetes Állapotot. Nem kell
semmit tennünk Tehát, ha megvan a képességünk, a Dzogcsen gyakorlásával
egyetlen élet alatt megvalósíthatjuk a buddhaságot. A különböző
szemléletek és különböző utak különböző célokhoz vezetnek. Csak így
logikus. Tehát, a buddhaság (Gyümölcs) nem azonos a madhjamaka és
mahamudra szerint, és mindkettő különbözik a Dzogcsen megvalósításától.
Az ellenérv szerint, ha New Yorkba akarunk menni, mehetünk
repülőgéppel, hajóval, busszal, autóval, biciklivel vagy gyalog, és
minden esetben eljuthatunk New Yorkba. Tehát a különböző utak
ugyanahhoz a célhoz vezethetnek. De itt az Alap azonos: az ember el
akar jutni New Yorkba, csupán az utazás módja különböző.
Tehát, ha felismerjük a Természetes Állapotunkat, nincs mire tovább
várni. A szutra rendszerében a tudatunkat ellenszerekkel tisztítjuk. A
lantra rendszerében vizualizációkat használunk a víziónk átalakítására
és létrehozzuk a sunyátá és bodhicsilta egységét. Ez az átalakítás
útja, ami nem ellenszereket használ. A Dzogcsen az ön-felszabadulás
útja. Láthatjuk, hogy minden rendszernek megvan a maga különálló
Alapja, Úja és Célja.
A szutra rendszerben a Viszonylagos Igazságot a paramiták, az Abszolút
Igazságot a sunyátá jelenti. A madhjamakához és a szutra rendszerhez
hasonlóan, a Dzogcsen Thögál gyakorlása az összes dolog illuzórikus
természetére tanít. Meg kell értenünk, hogy az összes megnyilvánulás
tudat alkotta illúzió, de mikor a Természetes Állapotban Vagyunk, nem
teszünk ilyen ítélkezéseket, nem gondolkodunk így, „Ez csak illúzió!".
A trikáját egyszerre érjük el, nem egymás után. A madhjamaka szerint, a
Két Igazság nélkül, nem érhetjük el a buddhaságot. A szutra rendszerben
megtaláljuk ezt a két eszmét: először, hogy az ürességet ismerő tudás a
dharmakája oka, másodszor, hogy a paramiták halmozásának gyakorlata a
rupakája oka. A szutra gyakorlása ugyanakkor nagyon hosszú időt igényel
az eredmény megvalósításáig. Itt csak a sunyátát gyakorolják, az
istenségek látható formáját nem vizualizálják. A tantrában az üresség
tapasztalására kezdetektől fogva ráépítjük az istenségek
vizualizációját. Ezért ez a módszer sokkal gyorsabb. A szutra a
dharmakája okával rendelkezik, főleg a sunyátát gyakorolja, nem ismeri
azonban a rupakája valódi okát. A tantra gyakorolja a sunyátát,
vizualizálja az istenségeket is, ami a rupakája megnyilvánulásának
okául szolgál, és ez a módszer sokkal gyorsabban működik.
Ha a Dzogcsent nézzük, azt látjuk, hogy a rupakája létrejöttének nincs
Oka. Itt nincs vizualizációs gyakorlat. Nem kell semmit tenni, hogy a
rupakájának oka legyen. Kérdezhetjük akkor, ha a Dzogcsen nem ismeri el
a Két Igazságot, hogyan vezethet a buddhasághoz? A Dzogcsenb azonban
ott van a Természetes Állapot, mely egyáltalán nem azonos a madhjamaka
sunyátájával, annak üressége ugyanis a belső létezés hiánya jelenti,
üres, passzív és negatív állapot. A Dzogcsen szerint viszont az összes
látható dolog spontán létezik (lhun-grub) a Természetes Állapot
benne-rejlő energiájának (rang rtszal) megnyilvánulásaként. Például,
ha ránézünk egy mustármagra, nem látjuk benne az olajat, de mikor
összenyomjuk a magot, kipréselődik belőle az olaj. Tehát az olaj
spontán létezik a magban, de a mag préselésének másodlagos oka
szükséges az olaj megnyilvánulásához. Ha a buddhaság nem létezne már
spontán a Természetes Állapotban, mindegy, hogy milyen gyakorlatot
végeznénk és milyen hosszan, semmi sem jönne fel belőle. A tíz paramita
lehetőségi is már teljesen jelen van a Természetes Állapotban. A
Dzogcsen birtokolja a buddhaság összes okát, mivel már minden spontán
létezik a Természetes Állapotban. Ezért csupán ezt az Egy Igazságot
kell gyakorolnunk, nem kettőt.
A Dzogcsen szerint a tantra nem éri el a teljes buddhaságot, mivel az
egyik útról a másikra fordul. Nem megy egyszerre a két úton. A
tantrikus istenségek mindegyik formája, a sitró vagy békés és haragos
istenségeim benne vannak a Természetes Állapotban. A dzsonangpák
szerint a Természetes Állapotban lehetőségként megvannak ezek az
istenségformák, minden érző lény potenciális Buddha, de a megvalósítása ez a buddhaság nem látható. Tehát, minden a Természetes
Állapotból jön föl, de eme lehetőség megjelenéséhez másodlagos okok
kellenek. A Thögál gyakorlás megteremti a másodlagos okokat a
potencialitás megnyilvánulása érdekében, de ezek csak másodlagosak, a
vízióit forrásának valódi oka a Természetes Állapot.
A Dzogcsenben a gyakorlás módja a Természetes Állapotban tartózkodás,
minden más spontán jelenik meg, míg a szutra rendszerben a két
halmozást egyformán kell gyakorolni. De hogyan járhatunk egy időben két
utat? Mellőznünk kell az egyiket, mialatt a másikat járjuk. Az összes Buddha, az összes erényes minőségük és az összes cselekedetük már benne
van a Természetes Állapotban. A Természetes Állapot egyetlen, a
szamszára és nirvána minden megnyilvánulásának alapja. Ezért Künsinek,
minden alapjának nevezzük. A mi jelenlegi Természetes Állapotunk csupán
a szamszára alapja, és nem cselekszünk úgy, mintha a nirvána alapja is
lenne. Számunkra jelenleg csak a káprázat ('khrul-gzhi), és nem a
megszabadulás alapja (grol-gzhi). A megvilágosodás állapotában azonban
a Természetes Állapot a nirvána alapja, tehát a megszabadulásé.
Egyénenként ez a helyzet, de mikor általában beszélünk, mindkettő
alapja. Ez mélységes (zab) tanítás, mivel egyéni és sajátos értelemben
tanít. Mind a tíz paramita és Buddha összes erénye már spontán benne
van a Természetes Állapotban. Olyan, mintha már minden bent lenne a
templomban, de az ajtók csukva lennének. Ki kell nyitnunk az ajtókat -
a másodlagos okokkal és a gyakorlással - és a tartalom láthatóvá Válik.
Minden itt volt kezdetektől fogva, de a hozzáférés a Természetes Állapot minőségeinek ismeretétől függ. Ne elemezzünk, és ne keressünk
Krimit, mialatt a Természetes Állapotban vagyunk, csupán hagyjuk úgy,
ahogy van. Ez az Egy Igazság elegendő, nincs szükségünk Két Igazságra.
A tizenkilencedik és huszadik században, Kelet-Tibetben, Dzsámjáng
Khjence Vángpó és a „Nagy" Dzsámgön Kongtrul rimé (iskolák feletti)
mozgalmára nagy hatással volt a Dzogcsen szemlélete, ez volt mozgalmuk
alapja. Ezért sok Kelet-Tibetből származó láma, különösen a kagyüpák,
úgy magyarázzák a mahamudrát, mintha Dzogcsen lenne. Folyton azt
Ismételgetik, hogy „rDzogsz-csen phjag-csen gcsig-pa red!", azaz a
Dzogcsen és a mahamudra azonos. Általában ők Gampópa mahamudrájáról
beszélnek, melyet Szakja Pandita és más tudósok is oly keményen
megkritizáltak. A mahamudra hagyományos magyarázata a tantra rendszere
szerint, nagyon különbözik a Dzogcsentől. Ezt a hagyományos indiai
mahamudra magyarázatot megtalálhatjuk például a szakjapák lam 'brasz
rendszerében és Virupa doháiban. Ezek módszerének magyarázatában benne
van a dzinpá azaz a megragadás. A Természetes Állapotban az alany és
tárgy egyáltalán nincs külön, de itt a mahamudrában megvan ez az
elválasztottság. A tantrában szintén van alanyi és tárgyi oldal. Mikor
néhány láma azt mondja, hogy a Dzogcsen es a mahamudra azonos, ez nem
lehel igaz, mert a Dzogcsenben nincs dzinpa, míg a dzogrimben megvan a
dzinpa, vagyis a detong jese ismerete. Így ha a szemlélet különböző,
akkor az út is különböző lesz, és ennél megfelelően a gyümölcs is.
Néhány láma szerint a szutrában és a tantrábai a tárgy, azaz a sunyátá
azonos, míg az alany különböző. A szutrában ím alany a közönséges
tudat, míg a tantrában a thiglékben vagy energiai cseppekben (bindu)
lévő tiszta tudat. Mindkét esetben ott van a dzinpl vagy megragadás,
míg a Dzogcsen Természetes Állapotában nincs ott a] alany és tárgy
kettőssége, azaz sosem volt jelen a dzinpa. Tehát itt szutra, tantra
és Dzogcsen szemléletében néhány alapvető különbségfii találunk,
melyekre oda kell figyelni.
A bönpó hagyományban is van apatantra (pha rgyud) sorozat, melyei az öt
Legmagasabb Isteni Erőnek neveznek, vagyis szekhar csog-nga (gszasz
mkhar mcshog Inga), és anyatanra (ma gyü). Tehát a Dzogcsen és a tantra
gyakorlása nem zárja ki egymást.
|
|
Keczánné Macskó Piroska írta 3 hete itt:
Jó Szórakozást a klubban!
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kommentáld!