Szeretettel köszöntelek a Buddhizmus klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Keczánné Macskó Piroska
Buddhizmus klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Buddhizmus klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Keczánné Macskó Piroska
Buddhizmus klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Buddhizmus klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Keczánné Macskó Piroska
Buddhizmus klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Buddhizmus klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Keczánné Macskó Piroska
Buddhizmus klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
A modern nő lehet, hogy sokat nyert a szociális, politikai és
gazdasági egyenlőség és a függetlenség terén, de vajon a spirituális
lehetőségei éppen olyan nagyok, mint a férfiaké ? Kérésünkre,Jetsun
Chimey fejti ki a buddhista nézőpontot.
Nők: egy buddhista szemlélet
Sakya
Jetsun Chimey Tibetben született a nemesi Khön család sarjaként, és 8
éves korában szerzetesnek avatták.Együtt folytatott Lam-Dre
tanulmányokat bátyjával, Őszentsége Sakya Trizin-nel, és 18 éves
korában adta Tibetben az első 3 hónapos tanítást férfi és női
szerzeteseknek.Jetsun Chimey egyike azon kevés nőknek, akik a Lam-Dre
tanítást továbbadták.
1959-ben száműzetésbe vonult Indiába, ahol
megházasodott és 5 gyereket szült.1971-ben kivándorolt családostul
Kanadába, ahol most is mint háziasszony el, egy divattervezőnél
dolgozik, mint szövőnő és egy buddhista Vadzsrayana centrumot
vezet.1979-ben Őszentsége Szakja Trizin kérte fel tanítások adására,
amit meg is tett, Európában,Ázsiában, Észak-Amerikában és Ausztráliában.
Az
Ön látogatása az idén Angliában azt jelenti, hogy most először ad egy
női mester tanítást itt a Tibeti tradícióban.Miért van olyan kevés női
tanító ?
Azt hiszem,hogy a két legfontosabb ok a karmához
és a kultúrához kapcsolódik.A karma döntő tényező a nemeknél és a
különbségek, ami a férfi és a nő életmódja - a nemek különböző szerepei
között - van, az mind egy bizonyos fajta karmának a terméke.Ami a
kulturális tényezőt illeti, Ázsiában több férfi volt, aki az életét
spirituális gyakorlatokra áldozta, mint nő.Ezért van kevesebb női
szerzetes,mint férfi.
Ki tudna fejteni a nőnek-születés karmáját ?
Igazán nem tudom, hogy mik a karmikus okai a nőnek születésnek ; az
írásokban nem találtam erre magyarázatot.Személyes véleményem szerint
az egyéneknek egy speciális karmikus kapcsolatuk van azzal az
életükkel, amelyben először folytattak spirituális gyakorlatot. Ha tehát
valaki nő volt, amikor először végzett szellemi gyakorlatokat, újra a
nőnek születést választhatja.
Vannak imák arra, hogy valaki ne mint nő szülessen, hanem mint férfi.
A
legtöbbjük abban az időben íródott,amikor a nőknek nagyon nehéz volt,
és szerintem ez volt az oka, hogy azért imádkoztak, hogy férfiként
térjenek vissza.
Kevésbé
előnyösebb nőnek születni, ami a szellemi utat és ami a lehetőséget a
megvilágosodásra illeti ? Azt hiszem,hogy a Theravada tradíció
tanításaiban az áll, hogy egy nőnek nehezebb elérni a megvilágosodást,
mint egy férfinak.
Igen, a Mahayanaban is, de a Vadzsrayanaban nem.
A Theravada és Mahayana szerint miért nehezebb ?
Azt állítják a nőkről, hogy több vágyuk van, meg mindenféle vad
gondolataik, és ezáltal nagyobb hajlamuk van a kételyre. Buddha azt
mondta, hogy a kételyek és a vágyak a vallásos gyakorlatok útjában
állnak, és ezeket a Theravada és a Mahayana tanításokban akadályoknak
nevezte.
Azért
vannak tehát a nők hátrányban a spirituális úton, mert olyan sok
emóciójuk van és az emóciókat mint a tisztátalanság egy formáját
tekintik ?
Igen, így van. Mégis,a Vadzsrayanaban szinte az ellenkezője igaz és a nőket mint a bölcsesség szimbólumát tekintik.
Alapjában a férfiak és a nők egyformák - emberi lények. A mesterek
azonban különbséget fedezetek fel szellemükben.A nők szelleme nagyon
éles ; valójában élesebb, mint a férfiaké.Ezert képviselik a
Vadzsrayanaban a nők az utat,amely közvetlenül a szellemmel dolgozik : a
bölcsességet.A férfiak pedig a módszert. A nő egy bizonyos ötletet már
többször átgondolt, sokkal előbb még mielőtt a férfiban az felmerült
volna. Ezt veszem észre, ha magamra és a férjemre nézek.
Ezzel szemben a Theravadaban és a Mahayanaban sok olyan példa van,
amiben a nőt mint valami rosszat hoznák fel. Ezt az elképzelést a
kultúrában is viszontláthatjuk. Például Indiában a nőknek alacsonyabb a
státuszuk, mint a férfiaknak. Buddhának a legtöbb tanítványa férfi
volt, ezert használta egy szép nő példáját a mulandóság bemutatására. A
szerzeteseket abban képezték, hogy gondoljak át, hogy a nő szépsége nem
hatol mélyebbre, mint a bőre, és akármilyen szép is a nő, egy napon
öreg lesz és csúnya.Ez egy módszer a szexuális vágyak csökkentésére, és
Buddha azért tanította ezt, mert érezte,hogy a szexuális vágyak nem
előnyösek a szellemi gyakorlatoknál.
Buddha egy másik módszert is tanított, ez az úgynevezett
"érzékszerv-kapuk-lepecsételésé", amelyben a szép nőt bőre nélkül
látjuk, és a szerzetesek belegondolnak, hogy milyen ijesztő látvány a
genny, a vér, a belek stb. A Hinayana es Mahayana szerzetesek, akik
egész életre szóló lemondásra tettek fogadalmat, így próbálták a
szellemüket tisztítani.
Amiről itt szó van, az az, hogy nem a nők maguk csúnyák és
tisztátalanok - ha Buddha egy csoport női szerzetesnek tanítana, a
példát megfordítva használná, és arra képezné őket,hogy az általuk
vágyott férfi testét lássák így. Férfiak és nők egyformák, mindketten
emberi lények,mindketten anyaméhből születtek, nincs különbség
köztük.Ez az én véleményem, nem valaki más mondta ezt nekem. Buddha
minden élőlényt tanított.Sehol sem található az írásokban olyan, hogy
szívesebben tanított volna férfiakat, mint nőket.
Tehát
összefoglalva,a Theravada és a Mahayana szempontjából a férfiak és a
nők alapjában egyformák -emocionális és intellektuális elsötétülésben
élnek, amit meg kell tisztítaniuk -a különbség köztük csupán fokozati ;
de a Vadzsrayana szempontjából egy szubtilis szellemi különbség van
köztük.
Így van.A Vadzsrayanaban, különösen a Nyingma és a
Sakya tradícióban, vannak dakinik, akiket spirituálisan fejlettebbnek
tekintenek, mint a férfiakat.Úgy hallottam, hogy a Nyingma tradícióban,
egy bizonyos szinten, a megvilágosodást csak akkor érheted el, ha van
egy spirituális partnered. A Vadzsrayana szerzetest kötik a Mahayana
fogadalmak. Csak egy nagyon magas szinten lehet fizikai
partnered.Általában nem konzortot használnak, hanem egy mentális társat
vizualizálnak.
Térjünk
vissza a mindennapokhoz. A modern nő gyakran konfliktust érez a férfi ,
család utáni vágy és a karriervágy között. Sok nő még akkor is
független akar maradni, munkát vállalni, amikor gyereke lesz, és nem
elégszik meg csak az anyasággal.
A nyugati nő független,
összehasonlítva a keletivel. Az említett konfliktus az egyén
szellemétől függ. Ha nyitott és együtt érző a szíved, csinálhatsz, amit
akarsz. Ha a szíved nem nyitott, akkor fizikailag nem fog sikerülni,
még ha a szellemed mindenfélét akar is. A szellem csalóka, mindenfélét
akar. Célokat talál ki, amelyek nagyon távol esnek a lehetőségektől. Ha
túl sokat vársz el magadtól, semmit sem fogsz elérni ; a szellemedtől
függ, hogy mit érsz el.
Jómagam szerzetes voltam, azután férjhez mentem és szültem 5 gyereket,
de mindezt nem terveztem sőt még most sem csinálok terveket.Amikor
Őszentsége Sakya Trizin felkért, hogy tanítsak, megtettem, pedig addig
nem is gondoltam erre.Azoknak a nőknek könnyebb, akik támogatást kapnak
a házastársuktól. Az én férjem nagyon jó - egyáltalán nem féltékeny,
más férfi ezzel szemben féltékeny természetű.Én sem vagyok féltékeny rá
és teljesen megbízunk egymásban. Ez könnyebbe teszi az utazást és a
tanítást, ami nagyon nehéz is lehetne,ha a férjem féltékeny lenne. Sok
jó képessége van, és mindenben támogat.
Úgy gondolom, hogy a nők, akik családot meg karriert is akarnak
egyensúlyt kell találniuk és mindkettőre egyenlő időt kell szakítaniuk.
Ez könnyebb akkor, ha a házastársad támogat és nehezebb ha
mindkettőtöknek karrieretek van, mert az élet így igen
zaklatott.Gondolj arra,hogy a gyerekek sem maradnak örökké kicsik és
hogy nem mindig várnak 18 éves korig, hogy elköltözzenek.
A nők néha nyugtalankodni kezdenek és úgy érzik, hogy nem bírjak ezt az
egészet,de ha tényleg akarod, akkor sikerülni is fog. De őrizd meg az
egyensúlyt. Például,én tanítok és van egy full-time állásom.
Dolgoznom kell, mert házat vettünk és fizetni kell a törlesztést.
Emellett a gyerekek is sokba kerülnek -különösen a fiúk sportruhái !
Van tehát egy főállásom, mellékállásban tanítok és a hétvégéket a
gyerekekkel töltöm.Dharma gyakorló vagyok, így tehát gyakorlatokat is
végzek. A gyakorlatok különben segítenek a fegyelem elérésében. Család,
karrier, meg minden egyéb nagyon kimerítő lehet, és ha mindent el
akarsz végezni, sokszor nincs más hátra, mint pár órával kevesebbet
aludni. Kezdetben nehéz lehet korán felkelni, hogy gyakorolni tudj,mert
nem vagy hozzászokva, de a második héten már valamivel jobb és egy
hónap után meg még könnyebb.
Ha kimerült vagy, mindattól amit el kell végezned, figyelj az
étkezésedre. Egyél kis mennyiségeket, kevesebb húst és ne igyál
alkoholt. Szellemi gyakorlatot végzőknek nem jó alkoholt
inni.Tulajdonképp senkinek sem.
Mit
tanácsol azoknak a szülőknek,akik szellemi gyakorlatokba fogtak és a
gyerekeiket a szellemi értékeknek megfelelően akarjak nevelni, de
akiknek a gyakorlataik még nem elég szilárdak és a kellő megértésük
sincs meg meg arról, hogy hogyan lehet ezt jól csinálni ?
Egyszerű tanításokkal és egyszerű gyakorlatokkal kezdjünk. Nehéz hosszú
gyakorlatokat vagy elvonulásokat végezni, amíg a gyerekek túl fiatalok,
habár ha van pénzed, fogadhatsz gyerekvigyázót. Várjál tehát az
intenzív gyakorlatokkal, amíg a gyerekek nagyobbak lesznek. Egyszerű
gyakorlatokkal megteremtheted a kapcsolatot és így tanulhatnak is
belőle.Elkezdenek valamit megérteni abból, hogy az anyjuk miért követi
ezt a vallást, és nem fogják furcsállni ezt. De 4 éves korukig úgysem
értenek ebből semmit. Csinálj, tehát egyszerű gyakorlatokat, lazán, és
néha a gyerekekkel együtt is.
Tanítóktól halottam már olyat is, hogy a gyerek eltérít a szellemi útról.
Ha megnézzük, láthatjuk,hogy a világ tele van olyan dologgal, ami
eltérít, ha van gyereked, ha nincs. Lehet, hogy egyszerű gyakorlattal
kell kezdened és várnod kell a hosszú elvonulásokkal, amíg a gyereked
idősebb, de a legfontosabb mégis az, hogy a szellemi út követésére a
szándékod meglegyen és hogy kezdettől fogva odaadó legyél. Akkor
valahogy sikerülni fog. Ha azonban csak egy homályos kívánságod van,
hogy ez majd megtörténik, anélkül,hogy valójában kitartanál, akkor
természetesen semmit sem fogsz elérni.
Buddha
azt tanítja nekünk, hogy minden lényt egyenértékűnek kell
tekintenünk.Amint tudja, a nők manapság egyenlőséget követelnek a
férfiakkal, a munkában, jövedelemben, szociális státusban,
döntéshozatalban stb. Hogyan látja ön azt a módot, ahogy mi a
férfiakkal való egyenlőségünket kifejezzük ?
Amelyik
egyenlőségről ön beszel, az a szamszarikus egyenlőség. A Dharma 8
erényt ill.- minőséget nevez meg, amit a nők birtokolnak : nem uralják
a vágyak ; az adottság, minden lénnyel egyformán bánni, féltékenység
nélkül, mint a saját gyerekeddel ; szimpátia és anyai barátságosság
érzése ; nem beszélni szükségtelenül ; az igazat beszélni ; kevés téves
nézet ; praktikus intelligencia ; szép gyerekek szülése.Ezek a
minőségek nem könnyűek a férfiak szamara. De a férfiak jobban tudnak
például dolgokat maguknak megtartani, ez egy az ö kvalitásaikból. Ha
például bizalmunkba avatva valamit elmesélünk egy férfinak, az nem fog
hajlani arra, hogy azt másnak elmesélje, míg egy nő hajlik arra, hogy
ezt másokkal is megossza.
A
nyugati nők egész más nevelést kaptak ,mint a keletiek - sokkal
függetlenebbek, ahogy ön is mondta. Talán ez az oka, hogy egyesek
nehezebben találjak a kapcsolatot az olyan tradicionális
gyakorlatokkal, mint a hitbeli odaadás. Hogyan viszonyuljunk ezekhez a
gyakorlatokhoz, és hogyan alkalmazzuk őket, hogy jobban passzoljanak
hozzánk ?
Fontos tudni, hogy több fajta tanító van és azt
is, hogy a szellemi úton különböző fázisokon megyünk át. Ha a Mahayana
fogadalmait és életszabályait veszed fel, akkor a mesteredet mint
irányítót és mint tanítót látod, de ha a Vadzsrayana útjára lépsz akkor
lényeges tudnod, hogy meg nagyon sok egyéb is belép a képbe. A
Vadzsrayanaban a mester nem csak tanító, nem csak egy személy, hanem úgy
tekintjük, mint a Buddha igazi jelenlétét. Szóval, amilyen mértekben az
út különböző szakaszán járunk, olyan mértékben változnak szükségleteink
és követjük az ehhez tartozó utasításokat.
Ahhoz, hogy egyáltalán elkezdjük a szellemi utat, szükséges egy
bizonyos mértékű felelősség. Aryasura "50 Stanza"-ja fontos szöveg a
szellemi tanítóról és a vele való kapcsolatról, de még sokkal előbb,
mielőtt még az útra lépsz és valakit a tanítódnak elfogadsz és meg
sokkal előbb,mielőtt a hitbeli odaadást kifejleszted, nagyon gondosan
utána kell gondolnod, hogy akarod-e ezt az utat, vagy nem.Senki sem
kéri tőled, hogy csináld, vagy ne csináld; minden egyén maga dönti el,
hogy mi a legfontosabb számára és hogy miért tesz erőfeszítéseket.Ha
úgy gondolod, hogy a szellemi út jó neked, tanulmányozd gondosan a
tartalmát ; csak akkor tudod eldönteni, hogy akarod-e követni,vagy sem.
Ha egyszer elkezded az Utat -különösen a Vadzsrayanaban- keress egy
mestert, aki tiszteletedre és odaadásodra érdemes és ha úgy döntöttél,
hogy követed a mester tanait és vezetését, akkor tényleg fókuszálj
erre, különben nem fogod az Utat beteljesíteni.
Fontos emlékeztetni magunkat arra, hogy ne keverjük össze a tanító
utáni érdeklődést, odaadást és boldogságot a szülőkkel, barátokkal vagy
családtagokkal érzett hasonló tapasztalatokkal. A tanító-tanítvány
kapcsolat teljesen más természetű. A szokásos emberi kapcsolatok
ragaszkodáson és vágyakon alapulnak,míg a tanító-tanítvány kapcsolatnak
mentesnek kell lenni minden vágytól és ragaszkodástól.
Ez nagyon fontos.Ezt gondosan tartsd észben. Ha így teszel, az
odaadásod jelentőségtéli lesz, de ha nem, akkor nehéz lesz bármit is
elérni. Ha az Út és a tanító alapos vizsgálatával kezded, az segít a
tanítóval való áldásos kapcsolat kifejlesztésében.
http://www.sakya.hu/magyar/tanitas/nokbolcsessege.html
|
|
Keczánné Macskó Piroska írta 2 hete itt:
Jó Szórakozást a klubban!
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kommentáld!