Szeretettel köszöntelek a Buddhizmus klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Keczánné Macskó Piroska
Buddhizmus klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Buddhizmus klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Keczánné Macskó Piroska
Buddhizmus klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Buddhizmus klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Keczánné Macskó Piroska
Buddhizmus klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Buddhizmus klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Keczánné Macskó Piroska
Buddhizmus klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
A Tiszta Föld tanítása nem más, mint visszatérés a Védikus paradigmához,
a válasz az, hogy a Buddha tanítása attól soha sem tért el.
A Védikus hagyományban a Buddhát Vishnu 9. avatarjának tartják,
aki azért jött a világra, hogy az ahimsát, a nem-ártást tanítsa, hogy
beszüntesse az állati áldozatokat, és a világrendet helyreállítsa.
Tanítását a Nikayak szerint Brahmayananak nevezte, és a Halhatatlanság
Birodalmának (Amataya Dhatuya) elérését tanította : ezért szállt szembe
a Samsara-lét démonával, Mara halál-démonnal.
Amikor a kínai vallási gondolkodók megkísérelték a Tiszta Föld
Iskola tanításainak osztályba sorolását, teljesen figyelmen kívül
hagyták - nem minden szándékosság nélkül - a Tiszta Föld Iskola
acaryainak kommentatórikus írásait. Ezeket az iskolán kívül álló ch'an
mesterek írásaival akarták helyettesíteni, és ílymódon a Tiszta Föld
tanításból a Buddha pozitív tanításait kiszűrni.
Az iskola nyugati tanulmányozói nagyrészt elfogadták ezt a hamis
beállítást, nem vévén még annyi fáradságot sem, hogy a Tiszta Föld
Iskola tanításait összehasonlítsák a hinduista bhakti irányzatok
tanításaival. Ilyen tanulmányok híjjával azonban a Tiszta Föld tanítás
meg nem érthető.
Tanulmányaim során arra a következtetésre jutottam, hogy a Tiszta
Föld Iskola tanításai sokkal közelebb állanak a Vedikus bhakti
irányzatokhoz, mint a negativista "buddhizmushoz".
Következtetéseimet mégjobban megerősítette Bhakti Ananda Goswami,
egy vaishnava acarya - aki mélyen járatos a buddhológiában -
értekezése: "Pure Land Buddhism, as Vaishnavaism."
Magam ilyen messzire nem mennék, de az mindenképpen bizonyos, hogy
a Tiszta Föld tanítások és a vaishnava bhakti tanítások közös
gyökerűek.
A Goswami (olyan ember, aki érzékei felett uralkodik)
értekezésében különbséget tesz a Tiszta föld tradició és az athaista
Theravada tradició között. Megállapítja, hogy a Mahayana eredetileg
theisztikus volt, mely a végtelen Buddha-inkarnációkat tanította, és
ezek az inkarnációk Lokesvara (Vishnu) inkarnációi.
Mint tudjuk, a Tiszta Föld Iskola tanítása szerint Lokeshvararaja
Buddha a tanítója Dharmakara Bodhisattvának, aki később Amitabha Buddha
lett. Lokesvarát (Vishnut) azonosítja az Adi-Buddhával, és a HRIH-vel,
mely Amitayus Buddha gyökér mantrája (bija), ugyanakkor Vishnu egyik
neve is (HARI). Shakyamuni Buddhát Amitayus (Bhalarama Lokéshvara)
inkarnációjának tekinti. (Tehát Amitayus Buddha, aki Shakyamuniként
jelent meg földünkön, mint az Örök Élet Buddhája, azért inkarnálódott,
hogy megkűzdjön a Halál-démon Marával, és minket az Örök Élet
Birodalmába, az Amataya Dhatuyaba vezessen.)
Shakyamuni így azonos az Adi-Purushaval, a HRIH-AMITABHA-val, a
Dharmakayaval, és a Bhagavan megszólítás (Vishnu egyik neve) is arra
utal, hogy Vishnu inkarnáció.
Bhaladeva (Lokeshvara Vishnu) a Goswami szerint ugyancsak azonos Amitayus Buddhával.
Amitabha és Amitayus a "Szív Ura", vagyis nem más, mint a Paramatman. A "Szív" az esszenciát, a szubsztanciát jelenti.
A Goswami megjegyzi, hogy a Bhagavan nevet kizárólag Vishnunak, vagy inkarnációinak szokták adni.
A Buddha magát Tathaghatának nevezte, mások Buddhának, Bhagavannak, Bo
Gautamanak (Gautama Úrnak) nevezték. Igy a Bhagavan név valóban Vishnu
avatarra utal.
A Goswami szerint a Tiszta Föld központja Mathurában volt, ahol
Ashoka császár tanítójának tízezer szerzetese élt egy ashramban. Angkor
Wat-ban és Angkor Thom-ban elválaszthatatlan egymástól a hindu és
buddhista bhakti kultusza. Angkor Thom templomát a Bodhisattva
Lokeshvara enigmatikus maszkja koronázza.
Mindehhez hozzátenném, hogy Krishna fejdísze pávatollakból áll,
Amitábhanak pedig a páva a madara. A vaishnava tanítások szerint
világunk 24 elemre épül, Vasubandhunak a Végtelen Élet Sutrájához írott
kommentárja szerint a Tiszta Föld 29 aspektusra épül, melyek Amitabha
fogadalmából jöttek létre.
Mindezek ellenére a Tiszta Föld tanítása nem Vaishnavaizmus.
Narasimha, egy Vishnu avatar ugyanis megöli Hiranyakashiput és más
materialista hitetleneket, Buddha pedig (ráadásul hindu értelmezés
szerint) még ezeket is igyekszik bekapcsolni a Dharmába.
A buddhizmus mindezen felül helyreállítja a hindu Sanathana
Dharmát, mert az ahimsa, a nem-ártás tana magasabbrendűbb a kshatriya
dharmájánál, mely az ellenség latolgatás nélküli megölését írja elő.
Nyilvánvaló, a Buddha nem csak az állati áldozatok beszüntetése miatt jött a világra.
Az elmondottaknak megfelelően a Buddha nem a brahmanizmus
ellensége, hanem annak reformátora volt. Ennek a véleménynek egy-két
opponense azt hangoztatta, hogy ha ez így lenne, akkor a Buddha
reinterpretálta volna a brahman varna fogalmát.
Valószínűleg nem tudtak róla, de a Buddha csakugyan ezt tette: erről szól a Dhammapada utolsó, és egyben leghosszabb fejezete.
NAMO AMITABHA !
Anraku (A Tiszta Föld-hez!)
dasavataram:
|
|
Keczánné Macskó Piroska írta 2 hete itt:
Jó Szórakozást a klubban!
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kommentáld!