Szeretettel köszöntelek a Buddhizmus klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
        Üdvözlettel,
Keczánné Macskó Piroska
Buddhizmus klub vezetője      
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Buddhizmus klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
        Üdvözlettel,
Keczánné Macskó Piroska
Buddhizmus klub vezetője      
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Buddhizmus klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
        Üdvözlettel,
Keczánné Macskó Piroska
Buddhizmus klub vezetője      
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Buddhizmus klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
        Üdvözlettel,
Keczánné Macskó Piroska
Buddhizmus klub vezetője      
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
Interjú Őszentsége Szakja Trizinnel
Kérdés: Azt mondják, hogy a Dharma gyakorlásához szükséges legfontosabb 
              tulajdonság az erős hit. Miféle hit szükséges? Miért olyan fontos a hit?
                  Válasz: A hit természetesen nagyon fontos, de nem az az egyetlen, ami fontos. Az 
              a kezdet. Anélkül nem érhetünk el jó eredményeket. Például, ha megég a mag, nem 
              várhatunk jó termést. Akármennyit gyakorol is az ember, hit nélkül nem lesz 
              eredmény. De nem vak hit az, ami szükséges. Általában a hitnek három fajtájáról 
              beszélünk: az első az “önkéntes hit”, ami azt jelenti, hogy az ember a Három 
              Drágaságnak olyan kíváló kvalitásait veszi észre, hogy el akarja azt fogadni 
              minden érző lény megsegítése érdekében; a második a tiszta “tiszta hit”, amely 
              azt jelenti, hogy látod a Buddha értékes és jó kvalitásait és ezáltal szellemed 
              tiszta és biztos lesz; a harmadik a “meggyőződésből fakadó”, amely azt jelenti, 
              hogy az ember a Buddhista tanokat teljes mértékben elfogadja, pl. a Négy Nemes 
              Igazságot stb.: tanulmányozza ezeket a tanításokat és arra a következtetésre 
              jut, hogy helyesek.
                  K.: A hit tehát nem csupán egy bizonyos dogma elfogadása.
                  V.: Nem, nem. Természetesen nem.
                  K.: Az újjászületés tana Nyugaton ismeretlen. Lehet e hatékonyan gyakorolni 
              Dharmát, ha az ember nem fogadja el az újjászületést?
                  V.: A mi Dharma gyakorlatról való definíciónk szerint nem. Úgy tartjuk, hogy 
              akármit is gyakorol az ember, legyen az akármilyen emelkedett, vagy helyes, nem 
              tekinthető Dharmának, ha csak erre az időre szól. A Dharma az, amit az ember a 
              következő életre gyakorol, tehát az újjászületés gondolata elválaszthatatlan a 
              Dharmától. A Karma törvénye egy lényeges része a Dharmának és a jövőbeli 
              újjászületés a jelenlegi okok eredménye.
                  K.: Sok ember Nyugaton tagadja a szenvedés általánosságát.
                  V.: A buddhisták azt mondják, hogy a világi létben a szenvedés mindenhol 
              jelen van. A szenvedés folyamatos jelenlétét tagadni helytelen. Nem kell 
              menekülni a szenvedés elől; meg kell tudni az okát és megpróbálni elkerülni az 
              ok létrehozását.
                  K.: Mi a Buddha által tamított “anatma” vagy “éntelenség” doktrinája?
                  V.: A Buddha látja, hogy az ego nem létezik. A szellem nem az én, a test nem 
              az én, az én csak egy név, amelyet különböző dolgok egy csoportjának adunk: 
              forma, észlelés érzés, impulzusok és tudat együtt. Ha tehát igazából 
              megvizsgáljuk, mi az amit énnek hívunk, nem találunk semmit. Az ego az csak egy 
              név, amit különböző dolgok gyűjteményének adunk.
                  K.: Habár halhatatlan lelkünk nincsen, nem létezik mégis valamilyen módon 
              egy én?
                  V.: Nem, az én nem létezik, de a szellem folytonossága igen.
                  K.: Honnan ered ez az erős énérzés?
                  V.: Időtlen idők óta születünk a világi létbe azzal az erős gondolati 
              szokással, hogy a szellem folytonossága a saját énünk, és ehhez igen erősen 
              ragaszkodva éltünk.
                  K.: Az én tehát csak egy gondolkodási szokás?
                  V.: Igen.
                  K.: Egyes nyugatiak azt gondolják, hogy a halál a teljes megsemmisülés.
                  V.: Nincs igazuk. Ha meghalsz, a testednek vége, de a szellemed folytatódik.
                  K.: Ha valóságos én nem létezik, mi megy akkor tovább?
                  V.: A szellem folytonossága. Az olyan, mint egy mala (rózsafüzér), minden 
              gyöngy különböző, de ugyanaz a mala.
                  K.: Mi a szellem?
                  V.: Sok részből áll, de van egy igen alapvető aspektusa, amelynek Kün Shi 
              (Alayavijnana) a neve. Szó szerint azt jelenti, hogy “mindennek az alapja” és ez 
              egy tiszta “önmagát látás”. Ez az alap, amelyből a világi lét és a megszabadulás 
              megjelenik. Ez az akadály nélküli szellem, a szellemnek az a része, amely nem 
              tapad külső tárgyakhoz. Tiszta és kezdet nélküli idők óta fennálló folyamat, 
              amíg a Megvilágosodást el nem éri.
                  K.: Az Abszolútben sem lelhető fel a szellem?
                  V.: Relatív értelemben természetesen létezik. Végső értelemben Shunyata, de 
              relatív értelemben létező. Valójában nem mondhatjuk, hogy létezik, vagy nem 
              létezik.
                  K.: Individuális ez a szellem, vagy egyfajta kollektív tudat, minden 
              individuális szellem közös alapja?
                  V.: Individuális.
                  K.: Mi a különbség a Mahayána és a Hinayána között?
                  V.: Hét különbség van, de a legfontosabb, hogy aki a megvilágosodást minden 
              lény javára akarja elérni, az a Mahayanához tartozik.
                  K.: Az együttérzés csupán erős sajnálat érzése a többi élőlény iránt?
                  V.: Nem. Az együttérzés egy gondolat, az a kívánság, hogy minden lény 
              megszabaduljon a szenvedéstől.
                  K.: Az együttérzésnek magába kell e foglalnia a szenvedés okának a 
              megértését, vagy az csupán egy érzés?
                  V.: Mindkettő benne van, úgy gondolom. Az együttérzés három fázisból áll: a 
              kívánság, hogy a lények megszabaduljanak a szenvedések okaitól, valamint az arra 
              való vágy, hogy mentesek legyenek a szenvedéstől az által, hogy megértik a 
              dolgok valódi természetét. Az együttérzés gyakorlata világosan magába foglalja a 
              szenvedés okának a megértését.
                  K.: Az együttérzés felkeltésére szolgáló meditáció anyánk szerető jóságának 
              a gondolatán alapszik. De mit csináljunk, ha anyánk nem volt jóságos?
                  V.: Minden anyát lehet jóságosnak tekinteni. Már az is egy jó cselekedet, 
              hogy emberi testet adott neked. Ez már elegendő ok, hogy jóságosnak lásd. Ha 
              nehéz a meditáció, addig próbálj folyamatosan szerető cselekedeteire és jó 
              tulajdonságaira gondolni, amíg fel nem támad a szeretet érzése.
                  K.: Rinpocse azt mondta, hogy “én” érzetünk valójában illúzió. Ha ez így 
              van, miért olyan nehéz belátni?
                  V.: Mint már korábban mondtam, időtlen idők óta, életeken keresztül 
              felépítettünk olyan hajlamokat, amelyek tovább erősödnek minden egyes olyan 
              cselekedet által, amely elfogadja, hogy az “én” valóban létezik; ezek a hajlamok 
              teszik nagyon nehézzé számunkra az “én” illuzórikus természetének felismerését.
                  K.: Ha az ember az én nem való természetét balátja, az olyan mint egy rossz 
              szokás feladása?
                  V.: Igen.
                  K.: Rinpocse azt mondta, hogy az újjászületés tana relatív igazság és hogy 
              sok dolog létezik relatív szinten, de nem végső értelemben: mi a különbség a 
              relatív és a végső igazság között?
                  V.: Igen, két igazság van, relatív és a végső. Relatív szempontból 
              szenvedünk, relatív értelemben létezik ok, út és következmény. De a végső 
              igazság tapasztalatában semmiről sem mondható el, hogy létezik, vagy hogy nem 
              létezik, de az sem, hogy mindkettő együtt vagy egyik sem. Ezeket úgy hívjuk, 
              hogy a négy hibás véglet; hibásak abban az értelemben, hogy érvényes logikai 
              kifogásokat lehet támasztani mind a négy lehetőséggel szemben.
                  K.: Kifejezhető a végső igazság szavakkal?
                  V.: Nem, habár egy bizonyos fokig körülírható. Valójában csak felismerni és 
              tapasztalni lehet.
                  K.: Megtalálható a Madhyamika ürességről szóló tana a tibeti buddhizmus 
              minden iskolájánál és egyforma módon oktatják azt?
                  V.: Igen. Ugyanazt tanítja minden iskola, de a tanítás módja különböző. 
              Minden iskolának megvan a saját jellegzetessége, de minden iskolában ugyanazt az 
              eredményt érik el.
                  K.: Elfogadnak a Mantrayana követői minden Mahayana tant?
                  V.: Igen, A Manrayana elfogad minden Mahayana tant. A különbség csupán a 
              módszerek nagyobb változatosságában és az igazság elérésének közvetlenebb 
              módszereiben van.
                  K.: Mi a jelentése a tantrikus meditációknál és ceremóniáknál használt 
              vadzsrának és csengőnek?
                  V.: Mindkettőnek több jelentése van, de legfőképpen a módszert és a 
              bölcsességet szimbolizálják, melyek egyformán fontosak a mi Utunkon; ugyanakkor 
              képviselik még a férfi és női kvalitásokat is.
                  K.: A tibeti buddhista gyakorlatban a rituálé fontos szerepet játszik. Mi a 
              rituálé haszna?
                  V.: A rituálé nagyon fontos és gyakorlása által jelentős előrehaladás érhető 
              el. Azonban nem mindenki számára szükséges hosszú rituálék elvégzése. Csak a 
              vadzsra és a csengő szükséges, valamint a mudrák.
                  K.: Miért fontosak a mudrák?
    V.: A mudráknak óriási külső és belső jelentésük van, és nagy segítséget 
              nyújtanak a vizualizációs gyakorlatoknál. Nagy erőket hordoznak magukban 
              védelmezésre, áldás befogadására és gyógyításra.
                  K.: Milyen kvalitások szükségesek a “Wang” adásához?
                  V.: A Tantrák háromféle Gururól beszélnek. A legmagasabb szinten álló típus 
              az, aki az istenséget igazán látta, olyan világosan, mint ahogy mi látunk egy 
              másik embert. A második típus az, akinél legalább a szellemi képzettség egyik, 
              vagy másik jele megjelent, talán éppen álmában. A harmadik, napjainkban 
              leggyakoribb típus az a Guru, aki minden szükséges Wangot és tanítást megkapott 
              egy megfelelő Gurutól és aki bizonyos fontosabb istenségek elvonulásban 
              gyakorolt meditációit elvégezte, minden rituálét megtanult, a mudrákat, a 
              mandalák rendezését stb. Csak ezek után tud maga is Wangot adni.
                  K.: Elég egy harmadik típusú Gurutól tanítást kapni?
                  V.: Igen, ez is teremt egy bizonyos kapcsolatot, még ha nem is olyan 
              mélyrehatót, mint az első típus. Az első típusú Guru úgy be tud mutatni téged az 
              istenségnek, mint egy barátjának.
                  K.: Mi a meditáció elvonulás?
                  V.: Ennek sok fajtája van. Csinálhat az ember egy egyszerű elvonulást, ahol 
              meditál a szeretetről, együttérzésről és a Megvilágosodás elérésének 
              elhatározásáról. A Tantrikus meditációban istenségeket vizualizál az ember, 
              mantrákat recitál, istenségek alakjának nagyon világos látására koncentrál, vagy 
              egyszerűen az ürességen meditál. Sokféle gyakorlási mód létezik.
                  K.: Miért olyan fontosak az elvonulások?
                  V.: Meditáció elvonulások által éri el az ember a Megvilágosodást. Sok 
              elvonulás nélkül lehetetlen a Megvilágosodás elérése. Köztudott, hogy e célból 
              Tibetben sok jógi évekig magányos elvonulásban gyakorolt. Indiában még most is 
              csinálják néhányan. Nem lehetséges a Megvilágosodás elérése ebben az életben 
              hosszú elvonulások nélkül, hacsak nem rendelkezik az ember a legmagasabb 
              képességekkel.
                  K.: Számít a Mantrayana gyakorlatoknál, hogy melyik istenségen meditál az 
              ember?
                  V.: A legjobb azon az istenségen meditálni, amelyikkel karmikus kapcsolatod 
              van. Ezt Yidamnak, vagy “segítő istenségnek” nevezzük.
                  K.: Lehet bármelyik istenség Yidam?
                  V.: Nem, a védelmezők nem lehetnek Yidamok. Az istenségnek van egy olyan 
              osztálya, az ide tartozó Yidamok, és ezek közül az egyik az, amelyikkel az 
              embernek különleges kapcsolata van.
                  K.: Lehetnek bodhisattvák, mint pl. Manjushri és Avalokitesvara, Yidamok?
                  V.: Igen, mindkettőnek van bodhisattva és Yidam formája is.
                  K.: Mely kvalitások szükségesek a Wang megkapásához?
                  V.: Egy alkalmas tanítvány sok különböző kvalitásáról vannak leírások, de a 
              legfontosabb a hit, az együttérzés és a Bodhicitta. Fejlett Bodhicitta nélküli 
              emberek nem kaphatnak magasabb meghatalmazásokat, mint pl. Hevadzsra 
              maghatalmazást.
                  K.: Nem szerencse kérdése egy Guru megtalálása, még akkor is, ha az ember a 
              Bodhicittát már kifejlesztette?
                  V.: Nem, keresni kell. Mindig talál az ember olyan Gurut, akitől tanítást 
              kaphat.
                  K.: Mit csináljon az ember, ha nem talál Gurut?
                  V.: Keressen még jobban!
                  K.: Mi az Anuttarayóga tantra?
                  V.: A Tantrának négy osztálya van, amelyek közül az Anuttarayóga a 
              legmagasabb. Ez az a gyakorlat röviden, amelyben az élet minden dolga még az 
              evés, fürdés stb. is minden amit csinálsz, a világi lét minden cselekvése, a 
              meditáció alatt éppúgy, mint azon kívül, minden, minden cselekvés az Úttá válik.
                  K.: Le kell mondanunk az anyagi javakról, ha a buddhizmust gyakoroljuk?
                  V.: A Hinayana és a Mahayana szerint igen, de a Mantrayana szerint ez nem 
              szükségszerű.
                  K.: Mit ért Ön lemondás alatt, felvonulni a hegyekbe és remeteként élni? A 
              városban élve nem lehet gyakorolni?
                  V.: Persze, hogy lehet, a Mantrayanában. Ezért tanította a Buddha a 
              Mantrayanát Indrabhuti királynak.
                  K.: Miért fontos a kolostori élet?
                  V.: A kolostori élet a hagyomány életben tartása és a tanítások tisztán 
              tartása miatt fontos. A világi életben is tud az ember gyakorolni, talán egész 
              eredményesen is, mégis elmondható általában, hogy az anyagi világban túl sok az 
              olyan dolog, ami elterelheti a figyelmet és a gyakorlóknak nincs elég idejük 
              helyesen gyakorolni, vagy a tanításokat eredményesen tanulmányozni. Túl sok 
              figyelmet kell fordítaniuk más dolgokra. A szerzeteseknek sokkal jobb 
              körülményeik vannak a gyakorlásra és a Dharma tanulmányozására, mert semmi másra 
              nem kell figyelmet forditaniuk.

http://www.sakya.hu/magyar

| 
 | 
 | 
M Imre írta 1 hete a(z) 24 zen bölcsesség, hogy könnyebben boldoguljunk blogbejegyzéshez:
Hogyan maradhatunk normálisak? – Mácsai Pál ...
M Imre írta 1 hete a(z) 24 zen bölcsesség, hogy könnyebben boldoguljunk blogbejegyzéshez:
November 2-án, vasárnap, 15:00 és 17:00 óra között...
M Imre írta 1 hete a(z) 24 zen bölcsesség, hogy könnyebben boldoguljunk blogbejegyzéshez:
Tudás, ami túlmutat a jógaszőnyegen | Nyílt nap ...
M Imre írta 1 hete a(z) 24 zen bölcsesség, hogy könnyebben boldoguljunk blogbejegyzéshez:
Ötrészes kurzus kezdőknek | A mesterséges intelligenciáról ...
M Imre írta 2 hete a(z) Látsz, és mégse látsz! fórumtémában:
kicsi és nagyobbacska tökös üs/ős tökösök... https://www....
M Imre írta 2 hete a(z) 24 zen bölcsesség, hogy könnyebben boldoguljunk blogbejegyzéshez:
Idén a TASZ és a Loupe Színházi Társulás közös ...
M Imre írta 3 hete a(z) 24 zen bölcsesség, hogy könnyebben boldoguljunk blogbejegyzéshez:
A magyar regényíró, Krasznahorkai László elnyerte...
Keczánné Macskó Piroska írta 4 hete itt:
Érezd magad jól a klubban!
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kommentáld!