Szeretettel köszöntelek a Buddhizmus klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Keczánné Macskó Piroska
Buddhizmus klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Buddhizmus klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Keczánné Macskó Piroska
Buddhizmus klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Buddhizmus klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Keczánné Macskó Piroska
Buddhizmus klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Buddhizmus klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Keczánné Macskó Piroska
Buddhizmus klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
A madhjamaka csak a sunyátát ismeri el Végső Igazságként. A madhjamaka
és a csittamátra felismeri a Két Igazságot, habár a Két Igazság
jelentéséről megértésük különböző. A madhjamaka szerint Minden a Két
Igazsággal kapcsolatos, mivel az alanynak és tárgynak nincs benne-rejlő
léte, csak gondolatok által alkotott „nevei". Semmi
nem létezik azonban függetlenül. A madhjamaka azt állítja, hogy minden
tapasztalásunk benne van a Két Igazságban, és nincs semmi ezen túl. A
prlugpák azt állítják, hogy a sunyátá Praszangika-madhjamaka szemlélete
- melyet Csandrakirti a Madhjamakavatarában (dBu-ma la 'zsug-pa)
fejtett ki - a legmagasabb lehetséges szemlélet, és nem létezik ennél
magasabb nézet, hiszen Dzse Congkhapa maga is ezt állította. Ezért a
végső, mindenek fölött álló szemlélet a sunyátá. Hogyan tudna a
Dzogcsen ennél jobbat nyújtani? A madhjamaka gelugpa követői
kritizálják a
Dzogcsent, állítva, hogy tagadja a Két Igazságot. Más tibeti iskolákhoz
tartozó madhjamaka követők - akik a szutrák és sásztrák követői -
állítják, hogy a Dzogcsen nem is valódi buddhizmus. Hogy állhatna a
Dzogcsen a madhjamaka fölött? Mi ez a Dzogcsen, mely azt állítja, hogy a
legmagasabb igazság?
A nyingmapák és a bönpók szerint a Dzogcsen túllép a madhjamaka
szemléletén. A „legmagasabb" a megértésünktől függ, és csak akkor a
„legmagasabb igazság", ha alaposan megértjük szemlélete valódi
Jelentését, egyébként jelentés nélküli puszta szó. A tanítás a
megértésünk következtében lesz a legmagasabb. A madhjamaka rendszer
szerint sunyátá azt jelenti, hogy minden jelenség üres (sztong-pa) és
semminek sincs benne-rejlő léte (rang-bzhin med-pa), másképp a változás
lehetetlen lenne. De ez nem a Dzogcsen végső szemlélete, mivel itt az
előbbit nem tekintik teljes szemléletnek. Csak a kép felét adja. A
madhjamaka beszél! a dolgok Üresség oldaláról (sztong-csa), de
nem beszél a Tisztaság (gszal-csa) avagy Tudatosság oldaláról (rig-csa).
A madhjamaka szerint a két forrás a Két Igazság, amihez két u
kapcsolódik, a bölcsesség és az érdem halmozása, és két eredménye Vár a
dharmakája és a rupakája.
A Dzogcsen nem ismeri el két forrásként ezt a Két Igazságot, csa'
egyetlen forrást és Egy Igazságot fogad el, ez a Thigle Nyágcsik
(thig-le njag-gcsig), az Egyedüli Lényegiség. Itt csak egy Alap van,
ezért nincs Kél Igazság. Congkapa nagymester Csandrakirti
Madhjamakavatara (dBu-ma la 'zsug-pa) kommentárjában, a Lám-rim
csen-mo-ban megkritizálja a Dzogcsent, amiért nincs benne a Két
Igazság. A Dzogcsen úgy tartja, hogy a végső szemléletnek csak egyetlen
természete van. Ha a Két Igazságot fogadjuk el, ezek ismeretéhez
kétféle tudattal kellene rendelkeznünk. Ezért beszélt Congkhapa egy
sunyátát ismerő intelligenciáról (sztong-nyid rtogsz-pa'i sesz-rab), és
egy másik, a neveket felismerő intelligenciáról. Mindkettőt
intelligenciának (sesz-rab) nevezik, de kétfélék, mert az egyik a
Viszonylagos a másik az Abszolút Igazsággal kapcsolatos. A Dzogcsenben
viszont csak egyetlen Egyedüli Lényegiség van, és nem két tudat. A
Dzogcsen szerint csak akkor valósítjuk meg a trikáját, ha az
Elválaszthatatlanságot gyakoroljuk.
A madhjamaka szemlélete szerint a sunyátá teljes tudatosságában
maradhatunk a kontempláció vagy egyensúly állapotának (mnjan-bzhag)
eszközével, de mikor ebben az állapotban vagyunk, nem foglalkozunk
semmilyen gondolattal, nagylelkűséggel, vagy más tökéletességgel és
erénnyel. Ezért a bölcsesség és érdem halmozását váltakozva,^ külön-külön kell gyakorolnunk. A Dzogcsen szemlélet Természetes Állapot nem
csupán Üresség, hanem Spontán Megnyilvánulás (lhun-grub) is. H csak az
ürességet (sztong-csa) gyakoroljunk, nem valósíthatjuk meg teljes
buddhaságot.
A madhjamaka, csittamátra és a lantra mind elismeri a Két Igaságot. A
madhjamaka föl is teszi a kérdést, hogyan lehet a buddhaságo
megvalósítani, ha alapként nincs Két Igazság, hiszen másképpen nem
gyakorolható a két halmozás. Szükség van ezekre az okokra a dharmakája
és rupakája létrejöttéhez. Ezen okok nélkül nem valósíthatjuk meg a
buddhaságot. A Dzogcsen egyetért abban, hogy okokként szereplő
hozzájáruló tényezők nélkül nem érhetjük el a buddhaságot. Ha van egy
nagydarab aranyunk, nem kell a minőségeit kutatnunk, mert azok már
benne vannak. A Természetes Állapot gyakorlásával spontán megvalósítjuk
a dharmakáját és rupákáját, mivel buddha összes erénye benne van a
Természetes Állapotban. Mikor a másodlagos tényezők megjelennek, ezen
erények spontán megnyilvánulnak. Ebben rejlik a valódi ellentmondás a
madhjamaka és Dzogcsen között. Ugyanakkor a Dzogcsenben szintén
kellenek másodlagos tényezők a trikája látható megnyilvánulásához. A
trikója ott lappang a Természetes Állapotban, de láthatatlan, nem
olyan, mint a szobor, amit a nyitott templomajtón keresztül
megpillanthatunk. Ez hasonló a dzsonangpa szemlélethez.
A madhjamaka szerint az érző lények buddhatermészete (táthágátágárbhá)
az indirekt jelentés (és ezért időleges), míg a sunyátá a Valódi, végső
jelentés. Longcsenpa nyingmapa mester szerint - ahogy a Chig-don mdzod
művében mondja -, maga Sákjamuni Buddha is tanította II Dzogcsent a
Pradzsnaparamita Szutrákban. Ez a helyesen értelmezett belső
buddhatermészet vagy táthágátágárbhá, valójában a Dzogcsenben kifejlett
Természetes Állapot. Tehát Longcsenpa itt a Dzogcsent
Pradzsnaparamitaként értelmezi. Ha felfedeztük a valódi természetet, a
Természetes Állapotot, nem kell semmi egyéb után kutatnunk.
Ha azt mondjuk, hogy a Dzogcsen nem ismeri el a Két Igazságot,
mondhatjuk-e azt is, hogy nem ismeri el a tíz paramitát? Így, hogyan
beszélhetünk egyáltalán gyakorlásról a Dzogcsenben? Ha nem gyakorlunk,
hogyan halmozhatjuk a bölcsességet és érdemet? Hogyan érhetjük el a
buddhaságot? A Dzogcsen azonban nem mondja, hogy nem kell a tíz
paramitát gyakorolnunk. Egyszerűen azt mondja, hogy a Természetes
Állapotban spontán benne van a tíz paramita, és nem kell őket
egyenként, külön-külön gyakorolni. A Buddhák összes erénye már spontán
benne van a Természetes Állapotban, tehát a Dzogcsenben csak ezt az
egyedüli Természetes Állapotot kell gyakorolni, ez elegendő.
Mikor a közönséges szutra gyakorló, nincs az elmélkedés állapotában
mnjam-bzhag), szilárd és anyagi víziója van a világról. Ebben az
állapotban, kalandozó gondolatokkal az együttérzést gyakorolja, és
motivációját fejleszti. A szutra rendszer szerint az együttérzést a
többi gondolat segítségével kell művelni és fejleszteni. De ez a
gyakorlás csupán előkészítő, távol áll a Dzogcsen gyakorlatától. Az
együttérző gondolat nem Buddha valódi együttérzése. Ha elértük a
Természetes Állapotot és megértettük a Dzogcsen szemléletét, nincs
szükségünk külön az együttérzést fejlesztő gyakorlatra, melyben
tudatunkkal együttérzést próbálunk létrehozni minden lény iránt. Miért?
Mert, mikor a Természetes Állapotban tartózkodunk, a minden érző lény
iránti együttérzés spontán és erőfeszítés nélkül megjelenik, nem kell a
tudatnak mesterségesen létrehoznia. Itt volt teljes tökéletességében a
Természetes Állapotban kezdetektől fogva.
Néha a Dzogcsen szövegek azt is mondják, hogy még meditációt sem kell
gyakorolni. Miért? Tíz Tökéletesség, avagy paramita létezik, melyek
közül a nagylelkűség (szbjin-pa, szkt. dana) az első, de mindegyikük
már kezdetektől benne van a Természetes Állapotban, és a tökéletességük
vagy beteljesítésük is benne van. Tehát, nem kell nagylelkűséget vagy a
többi tökéletességet a gondolatok művelésével mesterségesen gyakorolni.
Ha a Természetes Állapotot gyakoroljuk, a nagylelkűség már benne van,
és spontán feljön. Így a nagylelkűséget természetesen és önkéntelenül
gyakoroljuk, nem kell először meditálnunk és azt gondolnunk, hogy
másokhoz nagylelkűek vagyunk. Ez érvényes az erkölcs (tsul-khrimsz,
szkt. sila) és a többi Tökéletességre is, beleértve a meditációt is. A
meditációval elérhető összes erény és erő, már mind teljesen benne van
a Természetes Állapotban. Ezért, nem kell a tökéletességeket semmilyen
sajátos módon gyakorolni, külön-külön, leválasztva a Természetes
Állapottól.
A madhjamaka szerint a sunyátát csak a gondolkodással lehet megismerni.
Ha valaminek hiányzik a belső léte, az a sunyátá állapotában van, és
ezt csak gondolkodással lehet fölismerni. Gondolatok nélkül egyáltalán
semmi sem ismerhető meg. Minden tudás a gondolkodással szerezhető meg.
Nincs más mód a sunyátá megértésére. Ez a fő különbség a madhjamaka és
a Dzogcsen közt. Az első azt állítja, hogy gondolatra van szükség a
sunyátá megismeréséhez. A Dzogcsen szerint azonban a Természetes
Állapot kezdetektől fogva túl van a gondolatokon, és tudattal nem
ragadható meg. A Dzogcsenben, ha meg akarunk ragadni ('dzin-pa) vagy
fel akarunk fogni valamit, az tudati tevékenységnek számít, nem a
Természetes Állapotban való lét. Ezzel a módszerrel sosem leszünk
képesek elérni a Természetes Állapotot. A gondolatok mindig
szétboncolják, és részekre szedik a tárgyakat, egyébként nem tudnánk
őket megragadni. A valóságot csupán részeihez hasonlíthatjuk. Az
intellektussal a külső tárgynak, csak részleges elemzését végezhetjük,
miként a kék virágot megvizsgáltuk, hogy megértsük ürességét. Ez az
„üresség" azonban, csak gondolatokkal létrehozott, intellektuális
megértés. A Dzogcsen az üresség megértéshez nem a gondolatokat
használja, mert azok mindig részlegesek és egyoldalúak, sosem ölelik át
az egészet.
A nagy tudós Szakja Pandita kifogásokat emelt a Dzogcsen ellen híres
könyvében, a szDom gszum rab dbje-ben, azt állítva, hogy kínai tanítás
(rgja nag gi csősz), mert csak a „gondolatnélküliség" (mi rtog-pa)
állapotát tanítja, mint a kínai buddhizmus. Megkritizálta Gampópa láma
követőit, a kagyüpákat is, mondván, hogy ők csak gyakorolnak, de sosem
tanulnak, és ezért nem is tudnak semmit. Ha csak vakon gyakorolnak,
gondolatok és pszichológiai tanulmányok nélkül, állatoknak születnek
újjá. Szakja Pandita különösen kritikus volt Gampópa mahamudra
magyarázatával szemben, azt állítva, hogy részben a Dzogcsenen alapul.
A Dzogcsen rendszerben azonban a cél nem a gondolatnélküliség. A
gondolatnélküli állapot pusztán tapasztalás (nyamsz), nem a Rigpa, azaz
a Természetes Állapot. A Dzogcsen az ok-okozatot meghaladó állapotról
beszél. A Természetes Állapot a tudatot meghaladó lét. Nem számít, hogy
a Természetes Állapotban feljönnek-e a gondolatok vagy sem, mivel
természetére nincsenek hatással. A Természetes Állapot olyan, mint a
tükör, a gondolatok olyanok, mint a tükröződések a tükörben. Ezek a
tükröződések a tükör természetét nem módosítják, nem változtatják meg,
ezért azt mondjuk, hogy a Természetes Állapot Eredendően Tiszta
(ka¬ttog)-
A madhjamaka és a Dzogcsen itt ellentmond egymásnak. A madhjamaka
rendszerben mindig a klésák vagy szenvedélyek ellenszereit keressük. A
Dzogcsen megkérdezi, hogyan tehetjük ezt? A szenvedély vagy negatív
érzelem csupán gondolat, és az ellenszere egy másik gondolat. Ez olyan,
mint kezünkről a vért vérrel mosni le. A gondolatok nem semmisítik meg
a gondolatokat, ha azokat követjük, sosincs végük. A gondolatokkal
sosem találjuk meg a Végső Igazságot, mivel) elkerülhetetlenül még több
gondolathoz vezetnek. Ez a természetük. A| Végső Igazságot csak a
gondolatok forrásánál találjuk meg.
Tehát nem tudjuk a gondolatokat megtisztítani és megsemmisíteni úgy,
hogy ellenszerként még több gondolatot használunk. Az egész egy
körfolyamat. Ez nem a Dzogcsen módszere. A Dzogcsen szerint
megfelelőbb, ha a Természetes Állapotban maradunk, ameddig csak tudunk.
A gondolatokat nem tudjuk gondolatokkal megsemmisíteni, nem tűnnek el,
csupán tovább burjánzanak, de ha magukra hagyjuk, a Természetes
Állapotba olvadnak. Az Ön-megszabadulás a végső tisztítás, mivel nem
hagy maga után nyomot, és a gondolatok nem szülnek újabb gondolatokat.
Ha a Természetes Állapotban létünk nem stabil, könnyen elszórakoztatnak
a feljövő új gondolatok.
A madhjamakával ellentétben, a Dzogcsen nem ismeri el a Két Igazságot,
mint a tudatosság forrásait. A Dzogcsen valódi szemlélete az
Elválaszthatatlanság, részrehajlás nélkül az egyik vagy a másik
irányba. A Tudatosság és Üresség Elválaszthatatlan (rig sztong
dbjer-med), ezért csak Egy Igazság van, és ez meghaladja a Két Igazság
szemléletét. Ez azonban nem jelenti azt, hogy a Két Igazság nem a Buddhák tanítása volt, csak azt, hogy a Dzogcsen meghaladja a szutra
Két Igazság értelmezését.
A madhjamaka rendszer szerint Két Igazság van, a sunyátá intellektuális
értelmezését is beleértve, melyek nélkül nem valósítható meg a
buddhaság. Erre a Dzogcsen azt válaszolja, hogy nem kell mást tennünk,
csak a Természetes Állapotban tartózkodnunk, ami a Thigle Nyágcsik
(thig-le nyag-gcsig), melyben a buddhaság összes minősége és ereje
kezdetektől fogva benne van. Ez elegendő. Ezért a Dzogcsen azt tartja,
hogy saját nézete a legmagasabb.
|
|
M Imre írta 5 napja a(z) Köszöntés fórumtémában:
Ma is vezess óvatosan! (péntek 13.) Gyalogosként is legyél ...
M Imre írta 1 hete a(z) Köszöntés fórumtémában:
Keleti Arthur, Nagy Gergely és vendégük, Kovács 4 Zoli egy ...
Keczánné Macskó Piroska írta 1 hete itt:
Érezd magad jól a klubban!
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kommentáld!