Szeretettel köszöntelek a Buddhizmus klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Keczánné Macskó Piroska
Buddhizmus klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Buddhizmus klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Keczánné Macskó Piroska
Buddhizmus klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Buddhizmus klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Keczánné Macskó Piroska
Buddhizmus klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Buddhizmus klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Keczánné Macskó Piroska
Buddhizmus klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
A GURU-JÓGA
A leghatásosabb módon a guru-jóga gyakorlásával
idézhetjük meg magunknak a Dzogcsen szellemét és szemléletét, mivel
ennek során - 'a guru tudatával egyesülünk'. Ez az oka annak, hogy a
történelem folyamán számos neves mester - mint Dzsigme Lingpa,
Dzsamjang Khjence Vangpo, Patrul Rinpocse - a guru jógát legbecsesebb
titkos gyakorlataként tartotta számon. Patrul Rinpocse még akkor is a
guru-jóga szövegét recitálta, amikor álmában az egyik oldaláról a
másikra fordult.
Dilgo Khjence Rinpocse mondta: "Végső soron
csak Padmaszambaván keresztül érthetjük meg a tudat természetét, s a
Dzogcsen, valamint a Mahamudra jelentőségét. Hiszen a guru-jóga
gyakorlása nélkül ez lehetetlen. Ez mindennek a kulcsa."
A
guru-jóga azt a célt szolgálja, hogy a gyakorló személyes, emberi
kapcsolatba lépjen az igazsággal; hogy megnyíljon a szíve, s így
feltárulhasson előtte a Rigpa realitása. Rejtetten működik, ámde igen
hatásos. A guru a közvetítő fél, az ő segítségül hívása pedig egy
módszer, mert ha a mesterre gondolunk, akkor maga a megvilágosodás
lényege, zamata idéződik fel bennünk, mely egyben a Dzogcsen
szemlélete. Az odaadás pedig minden rossz fajta érzelmet hatástalanít.
A guru-jógában kitárjuk a szívünket és az elménket a guru által
megtestesített igazság előtt.
Jóllehet az igazság, a Buddha,
mibennünk van, ha nem vagyunk képesek önmagunktól felismerni, meg kell
hogy idézzük. Segítség és bátorítás nélkül igen-igen nehéz - sőt szinte
lehetetlen - az abszolútumot felismerni, és ha nem bízunk meg abban a
bölcs guruban, aki bennünk van, akkor a guru-jóga gyakorlata által kell
lelket öntenünk belé. Ez a gyakorlat fokozza a belső guru jelenlétét,
megmelengeti a szívünket, és áldást oszt reánk. Ahogy Khen Rinpocse
mondta: "Figyeljük meg a tudatunkat, mi történik, ha nagyon erős
odaadás ébred bennünk, s ezen odaadástól fellelkesülten meditálunk? Azt
találjuk, hogy meditációnk jóval örömtelibb, érzelem-dúsabb lesz,
könnyebben érünk el eredményeket. Máskülönben meg csak ülünk bambán, az
ürességen meditálunk, és közben azt képzeljük: 'meditálok' - de ez elég
lapos dolog." Düdzsom Rinpocse a következőket írja:
„Életbevágó,
hogy az összes energiánkat a guru-jógába fektessük, s úgy ragaszkodjunk
hozzá, mint az életünkhöz, mert ez a gyakorlás szíve. Ha nem így
teszünk, akkor a meditációnk elsilányul, eltompulunk, s ha érünk is el
némi haladást, az akadályoknak nem lesz se vége, se hossza.
Enélkül semmi esélyünk rá, hogy a tudatunkban valódi felismerés
szülessen meg. Ha viszont hamisítatlan odaadással, buzgón imádkozunk,
egy idő után reánk száll a guru bölcsességtől átitatott tudatának
áldása, amely egészen különleges felismeréseket tesz lehetővé. Az ilyen
jellegű felismerések túl vannak a szavakon, mert a tudat legmélyéből
születnek meg. Láma Sjang Rinpocse mondta: "A lecsillapodott nyugalom
áramát kövesd, a belső tapasztalat áramát kövesd, a szamádhi meditáció
áramát kövesd." Bizony számos az ilyen, s az ehhez hasonló jó tanács,
de a belülről jövő felismerés mégis igen ritka, mert az a láma áldása
révén, az odaadás ereje által megidézve jön létre."
A teljes guru-jóga gyakorlat négy fázisból áll:
* Invokáció (A guru megidézése)
* Tudatunk elegyítése a guruval, mantra által
* Áldás, illetve felhatalmazás (beavatás)
* A tudat egyesítése Padmaszambavával vagy a guruval; megnyugvás a Rigpa természetében, az "Abszolút lámában".
1. Invokáció
A guru megidézése úgy kezdődik, hogy felkeltjük magunkban azt a
szemléletet, amit az igazi odaadás jelent. Ahogy csendesen üldögélünk,
a szívünk legmélyéből megidézzük az összes Buddha és az összes mester
megtestesítőjét, Padmaszambavát. Személyes tanítómesterünk képében
jelenik meg előttünk az üres térben. Képzeletünkben legyen sugárzó, és
olyan, mint a szivárvány: nem lapos, mint egy kép; nem is tömör, mint
egy szobor; de nem is üres. Gondoljunk arra, hogy valamennyi Buddha
bölcsességével, részvétével és erejével bír, s áldásait közvetíti
felénk. Hiszen, ahogy Padmaszambava - maga mondta: "Aki engem
megvalósít, az összes Buddhát megvalósítja; aki engem lát, az összes
Buddhát látja". Ahogy megidéztük, kérjük is meg rögtön, hogy legyen a
segítségünkre, és tisztítsa meg a karmánkat, oszlassa el a
tévedéseinket, és ösztönözzön bennünket a saját belső természetünk
felismerésére. Ezzel a fohásszal igen erőteljesen megidézzük, és
tudatunkat egyesítjük az övével.
Ha nehezünkre esik
Padmaszambava alakját megidézni, szemlélődjünk egyszerűen a
tökéletesség jelenlétén: azon, hogy itt van velünk az összes Buddha és
a mesterek, s az igazságot idézzük meg egyszerűen fény formájában.
Az invokáció olyan, mintha Padmaszambavát meghívnánk magunkhoz, hogy
foglalja el a helyét a szívünkben. Amint őt idézzük, tudatunk
Padmaszambavával, az ővele kapcsolatos érzésekkel van elfoglalva, s
ezáltal átalakul a szívünk és az elménk.
Dilgo Khjence Rinpocse mondta:
„Mintha Padmaszambava maga volna személyesen jelen. Ezt felismerve,
képzeljük el őt élénken, és idézzük meg őt a szívünk mélyéből.
Fohászkodjunk hozzá ekképp: 'Guru Rinpocse, viseld a gondomat!' Ha így
teszel, semmi kétség, hogy az áldás eléri a szíved mélyét.”
Ha
ilyen vizualizációs gyakorlatra vállalkozunk, egy szent birodalom
földjére tesszük be a lábunkat. Idézzük emlékezetünkbe, hogy a Buddhák
tényleg előttünk vannak, mert ahogy a Buddha maga mondta: "Aki csak rám
gondol, annak máris megjelenek." Nem összeállítunk valamit, hanem
tiszta környezetünk, a Buddha- birodalom természetességéhez fordulunk
oda. Nem kell 'látnunk' a Buddhák birodalmait, csak egyszerűen hagyjuk,
hogy a szívünk magától rájuk leljen. Alapjában véve az összes birodalom
a Buddhák tiszta birodalma, csak jelenleg, karmikus látásmódunk
következtében, képtelenek vagyunk rá, hogy tisztán lássunk. Az igazi
látás azonban a tiszta észlelés (dag-snang), amikor mindenben a
szentséget látjuk.
Amikor megidézzük Padmaszambavát,
mondogathatjuk magunkban a Hétsoros imát. Ennek a segítségével hívják
Padmaszambavát általában a nyingma és a Dzogcsen hagyományban. "Ehhez
az imához hozzáadhatod minden odaadásod", mondta Guru Rinpocse.
Valamint ezt is ő mondta:
„Ha egy tanítvány odaadó fohásszal fordul hozzám,
A Hétsoros ima dallamos szaván,
Egyenesen hozzá futok a Zangdokpalri-ból,
Mint az anya, ki gyermeke hívásának nem állhat ellen.”
A Buddha, Padmaszambava, a mesterek jelenlétének az érzete, s a szív és
az elme kitárása az igazság megtestesítői előtt valóban nagy
változásokat idéz elő a tudatban. Másrészt, nem is számít, hogy a
Buddha valójában ott van-e, vagy sem, mert a lényeg az, hogy az
érzéseink változzanak, s a tudatunk formálódjon. A Buddhák száma
ugyanakkor végtelen, s ahogy a víz természete az, hogy oltja a szomjat,
s a tűzé az, hogy éget; a Buddháké az, hogy azonnal megjelennek, ahogy
valaki hívja őket. Jóllehet abszolút szinten a Buddha a tudatunk valódi
természete, relatív szinten mindaddig lesznek Buddhák, ameddig
összezavarodott lények, akiken segíteniük kell. Az invokáció áldása
nyomán a benned lévő Buddha kivirul, mint a virág a napsütésben, mert
miközben megidézed az összes Buddhát, a saját Buddha-természeted éled
fel.
2. Az áldás megérlelése
A guru-jóga
gyakorlatának lényege: egyesíteni a tudatot Guru Rinpócséval, és
mondogatni az OM AH HUM VADZSRA GURU PADMA SZIDDHI HUM mantrát,
amennyiszer csak tudjuk. Miközben a mantrát mondogatjuk, a tudatunkat
egyfolytában egyesítjük a guruéval, vagy pedig csak egyszerűen nyugodni
hagyjuk a gurunk természetében. Ezt hívják úgy, hogy 'az áldás
megérlelése'. Az áldás nyomán ugyanis közönséges tudatunk Guru Rinpocse
bölcsesség-tudatává érlelődik; érzéseink, észleléseink átalakulnak, s
mintha hirtelen eltakarodnának a sötét fellegek, minden egyszerre
kitisztul.
A vadzsra guru mantra Padmaszambava legbelső lényegét
fejezi ki, de ugyanakkor mantrája ez minden mesternek, Buddhának,
jidamnak, dákának, dákíninek és védelmezőnek. Amikor ezt mondogatjuk,
Padmaszambava testetöltését idézzük meg.
Ha a megfelelő
légzéssel párosítva ismételgetjük ezt a mantrát, akkor ténylegesen át
fogja alakítani az energiáinkat, s ezáltal a tudatunkat és az
érzelmeinket is. A mantra meghatározása a következő: 'ami védi a
tudatot'. Hogy mitől védi? A saját káros tartalmaitól. A mantra tehát a
saját tudatunktól véd bennünket, s még akkor is áldásos a hatása, ha
nem értjük meg a jelentését minden egyes alkalommal, amikor kiejtjük.
Pihenjünk csak egyszerűen a mantra természetes hangjában, 'a vadzsra
természetes hangjában' ahogy a Dzogcsen gyakorlatban teszik.
Lélegzetünk, a mantra, és a tudatunk egy. A lélegzettel, a pránával
foglalkozunk, amely az energia legfontosabb közege. Ha fellelkesülten
mondogatjuk a mantrát, akkor a testünk valamennyi kis csatornája a
mantra hangjára vibrál és rezeg, s ettől bizony átalakul az energiánk
is. Az érzelmek pedig igen közeli kapcsolatban állnak az energiával, s
így a mantra mondogatásával meg lehet lelni az egyensúlyt és a békét.
Személyiségünk kiteljesedhet általa. A Dzogcsen-hagyományban a
mantrázás gyakran képezi az ülő meditáció előjátékát, hogy ezáltal
idézzük meg a szamádhit, hogy enyhítsünk az idegek feszültségén, és
hogy hatástalanítsuk az ingatag érzelmeket.
Miközben a mantrát
mondogatjuk, szívünket és elménket Padmaszambava bölcsességgel
átitatott tudatába helyezzük bele. Felajánljuk 'szívünket és
lelkünket', és így beleolvadunk a mesterbe, eggyé válunk a tudatával.
Ahogyan ezt végezzük, valami erjedés megy végbe bennünk, s ezt a
folyamatot a mantra táplálja. Ahogy mondani szokás: "a szamádhi
meditáció olyan, mint a tűz, a mantra pedig olyan, mint a szél." A
mantra szele a meditációnkat tűzzé legyezi, és tápot ad a
felismeréseinknek. Ez a gyakorlat legfontosabb része, ezért szánjunk rá
jó sok időt, hogy az áldás megérlelődjön bennünk.
A legfontosabb
az egészben az az érzés lesz, ahogyan egyre közelítünk, és a köztünk és
Guru Rinpocse bölcsesség-tudata közötti szakadék kezd összezárulni.
Llyen egyszerű gyakorlat - egyszerűen a guru tudatára összpontosítani -
és mégis milyen hatalmas jelentőséggel bír! S ha a tudatunkat
egyfolytában elegyítjük a guruéval, miközben a mantrát mondogatjuk,
akkor elhárul a fejünkről minden gond és akadály - ehhez kétség sem
férhet. Amikor egyesítjük a tudatunkat Guru Rínpocsével, néha szinte
olyan, mintha meg is feledkeztünk volna a tudatunkról, s ha
megfeledkezünk a tudatunkról, akkor a Rigpa, Guru Rinpocse állapotában
találjuk magunkat. Végre megérlelődött a tudatunk, s Guru Rinpocse
bölcsesség-tudatává fejlődött. Ebben a tudatállapotban, a
bölcsesség-tudatban, van-e valami probléma?
A vadzsra guru mantra
OM AH HUM VADZSRA GURU PADMA SZIDDHI HUM
(OM ÁH HUNG BENZA GURU PEMA SZIDDHI HUNG)
A vadzsra guru mantra jelentése lényegében ennyi: Megidézlek Téged,
Vadzsra (guru, Padmaszambava; kérlek, áldj meg a közönséges és a
magasztos sziddhikkel! A teljes jelentés, Düdzsom Rinpocse és Dilgo
Khjence Rinpocse tolmácsolásában, a következő:
A három kezdő
magánhangzó jelentése első szinten, hogy a Buddhák vadzsra testét,
vadzsra beszédét, és vadzsra tudatát fejezik ki. Az OM a Buddhák testének áldása, az AH a Buddhák beszédének áldása, a HUM pedig a Buddhák bölcsesség- tudatának az áldása. Az OM a formák lényege, az AH a hangok lényege, a'HUNG
a tudat lényege. Az OM megtisztít a testtel elkövetett bűnöktől, az AH
megtisztít a beszéd által elkövetett bűnöktől, a HUM pedig megtisztít a
tudatilag elkövetett bűnöktől.21 Így megkapjuk az összes buddha
áldását, ami a testünk, beszédünk és tudatunk átalakítását illeti.
Belső szinten, az OM megtisztítja a nádikat (tsa), azaz a csatornákat,
az AH megtisztítja a pránát (lung), vagyis a belső energia hálózatot, a
HUM pedig megtisztítja a bindut (tiklé), a cseppeket, vagyis az alkotó
esszenciát. Az OM megtisztít valamennyi észlelést, az AH megtisztítja a
hangokat, a HUM pedig a tudatot, a gondolatokkal és
érzelmekkel együtt.
Titkos szinten, az OM AH HUM a három 'káját', vagyis testet jelenti. Az
OM a lótusz-család dharmakája-aspektusát, Amitábha Buddhát jeleníti
meg; az AH szambhógakája-aspektust, Avalokitésvarát; a HUM pedig a
nirmánakája-aspektust Padmaszambavát idézi fel. Ez jelzi, hogy Guru
Rinpocse személyében mind a három kája testet ölt.
Még titkosabb
szinten, az OM az együttérzés (thugs-rje) energiája; az AH a
magábanvaló természet (rang-bzhin); a HUM pedig a lényegiség (ngo-bo).
VADZSRA - tibetiül 'dordzse' (rdo-rje) - azt jelenti: gyémánt. A
gyémánt valamennyi drágakő közül a legkeményebb és a legértékesebb;
minden anyagon képes áthatolni, őt magát azonban nem lehet megvágni.
Ugyanígy, a Buddhák változatlan, kettősségektől mentes bölcsességére
nincs hatással a tudatlanság, nem tudja megrontani; a Buddhák teste,
beszéde és tudata viszont minden lénynek hasznára cselekszik, anélkül,
hogy bármilyen káros erő meg tudná ebben akadályozni.A vadzsra, akár a
gyémánt, minden hibától mentes, ereje pedig a dharmakája-természet,
Amitábha Buddha természetének megvalósításából ered.
GURU szó
szerint azt jelenti: 'súlyos'. Olyasvalakire utal ez a szó, aki
bölcsességgel és tudással terhes, akinek a jelenléte roppant súlyos, s
személyében magát a bölcsességet testesíti meg. Ahogy az arany a
legsúlyosabb és a legértékesebb fém, úgy a guru a legsúlyosabb
egyéniség, mert elképzelhetetlen tulajdonságokkal bír: teljesen
hibátlan, s ő a legdrágább az összes lény között. A guru a
szambhógakájának, és Avalokitésvarának, az 'együttérzés urának' felel
meg.
Mivel Guru Rinpocse maga mutatta meg nekünk a titkos mantra vadzsrajána
ösvényét, s ennek gyakorlása által érte el a teljes önmegvalósítást, ő a VADZSRA
GURU.
PADMA a lótusz-családot, vagyis a Buddhák beszédbeli aspektusát
jelenti. Padmaszambavát is azért nevezik így, mert ő az őseredeti
Amitábha Buddha közvetlen kisugárzása, vagyis nirmánakájája, Amitábha
Buddha pedig a lótusz-családhoz tartozik, úgy ismerik, mint 'Padma',
mint Padmaszambavát, vagy mint Pemadzsungné. VADZSRA még a
megvilágosodás elpusztíthatatlan energiáját is jelenti; azt az
igazságot, amelynek szemléletbeli megvalósításáért imádkozunk. GURU
továbbá a tudat természetének tökéletességét, fényességét
reprezentálja, amelynek megvalósításáért imádkozunk a meditációban. A
PADMA az 'együttérzést' jelképezi, vagyis a 'cselekvést, s azért is
imádkozunk, hogy ezt az együttérzést valósíthassuk meg cselekvésünkben.
A VADZSRA tehát a szemlélet, a GURU a meditáció, a PADMA pedig a
cselekvésben megnyilvánuló együttérzés. A VADZSRA a dharmakája, a GURU
a szambhógakája, a PADMA pedig a nirmánakája. A VADZSRA a lényeg, a
GURU a természet, a PADMA pedig az energia.
Röviden szólva,
azért imádkozunk, hogy megvalósítsuk magunkban a VADZSRA szemléletének
bizonyosságát, tökéletesítsük a GURU meditatív képességeit, és
beteljesítsük a PADMA részvét-teli cselekedetét.
SZIDDHI azt
jelenti: eredmény, megvalósítás. Kétfajta sziddhi van: közönséges és
magasztos. Ha megszerezzük magunknak a közönséges sziddhik áldását,
eltakarodnak az utunkból az akadályok, például a betegségek, s
valamennyi nemes célkitűzésünket meg tudjuk valósítani. Anyagi
jólétben, biztonságban élhetünk, s életünk valamennyi tényezőjét a
megvilágosodás elérésének szolgálatába állíthatjuk. A magasztos sziddhi
áldása magát a megvilágosodás elérését biztosítja; segítségével
teljesen megvalósíthatjuk önmagunkban a Lótuszból-született Guru
természetét, mind önmagunk, mind a mások hasznára. Ha észben tartjuk a
Lótuszból-született Guru testének, beszédének és tudatának becses
tulajdonságait, elérjük mind a közönséges, mind a magasztos
eredményeket.
A sziddhiket különbözőképpen lehet csoportosítani.
Először is vannak külső, belső, és titkos eredmények; a négy külső
karma-eredmény, a nyolc belső sziddhi, valamint a titkos eredmény, a
magasztos sziddhi. Van ezenkívül a fejlesztő stádium (bskyed-rim)
külsődleges eredménye, az erekkel és a szelekkel kapcsolatos
gyakorlatok {calung) belső eredményei, valamint a titkos eredmény, ami
a tudat természetének felismerése. A SZIDDHI HUM kiejtése állítólag úgy
vonzza magához az összes sziddhit, ahogyan a mágnes a vasreszeléket.
HUM az összes Buddha bölcsesség-tudatát fejezi ki; ez a mantra katalizátora.
Úgy legyen!
A dharmadhátu végtelen igazsága és az összes Buddha bölcsesség-
tudatának ereje és áldása révén valósítsuk meg eme mantrát, s ereje
eredményesen hasson!
OM AH HUM VADZSRA GURU PADMA SZIDDHI HUM.
Dilgo Khjence Rinpocse még a kövekező magyarázatot fűzi hozzá:
Azt mondjak, hogy az OM AH HUM VADZSRA GURU PADMA SZIDDHI HUM tizenkét
szótagja hordozza a Buddha által tanított tizenkét fajta tanítás
áldását. A tizenkét fajta tanítás a 84.000 dharma kivonata. Ezért
aztán, egyszer elmondani a vadzsra guru mantrát felér az egész
Tripitaka felmondásával, vagy a Buddha valamennyi tanításának
gyakorlásával. A tanítások eme tizenkét ágának mindegyike megszabadít
bennünket annak a tizenkét tagú oksági láncolatnak egy-egy elemétől,
amely a szamszárában fogva tart: a tudatlanságtól, a karmikus
képződményektől, a diszkurzív tudatosságtól, a névtől és a formától, az
érzékektől, a kontaktustól, az érzékeléstől, a vágyakozástól, a
kapaszkodástól, a létesüléstől, a születéstől, az öregségtől és a
haláltól. Ezeken keresztül működik a szamszára. A tizenkét szótagú
mantra recitálása által, megtisztul ez a tizenkét láncszem, és az ember
képes
lesz teljesen leradírozni a tudatáról a karmikus érzelmi
lerakódások (a klésák) rétegét, s így kiszabadul a szamszára
körforgásából.
Jóllehet Guru rinpocséval személyesen nem
találkozhatunk, bölcsesség-tudata megnyilvánult nekünk egy mantra
formájában. Ez a tizenkét szótag tulajdonképpen nem más, mint az ő
bölcsesség-tudatának kisugárzása, és Padmaszambava összes áldásának
hordozója. A vadzsra guru mantra maga Guru Rinpocse - hang alakjában.
Amikor tehát őt idézzük meg a tizenkét szótag ismételgetésével,
rengeteg áldást és érdemet szerzünk. Ezekben a nehéz időkben, ugyanúgy,
ahogy nincs Padmaszambavánál hatalmasabb Buddha és menedék, akit
segítségül hívhatnánk, a vadzsra guru mantránál sincs alkalmasabb
formula.
A vadzsra guru mantrával kapcsolatban további
magyarázatokat olvashatunk Karma Lingpa termáiban és Dodrup Dzsigme
Tenpe Nyima írásaiban.
3. Beavatás
Miután végeztünk a
mantrázással, s így az áldást megérlelve egyesültünk a guru
bölcsesség-tudatával, elérkezünk a gyakorlat csúcspontjához, a
beavatáshoz. A beavatás - szanszkritul abhiséka - a guru-jóga
gyakorlatának harmadik fázisa. A következő magyarázat a Longcsen
Nyingtik-ben található guru-jóga gyakorlat szellemében fogant.
A
Padmaszambava homlokán lévő kristályos fehér OM szótagból fehér
fénysugarak törnek elő, homlokunkon át belénk hatolnak, és megtöltik az
egész testünket. A fény megtisztít bennünket mindazoktól a bűnöktől,
amelyeket a testünkkel követtünk el, és azoktól a káros karmikus
hatásoktól, amelyek ezekből származnak. Megtisztítja az
energia-csatornáinkat (nádi, Szkt; ca, Tib.), s így megkapjuk Guru
Rinpocse vadzsra-testének áldását. Ez a 'váza-beavatás' (bum-dbang),
amely felhatalmaz a fejlesztő stádium (bskyed-rim) vizualizációs
gyakorlatainak végzésére, és elveti bennünk azt a magot, amelyből
kifejlődik majd a teljesen beérlelt vidjadhára', és a
nirmánakája-megvalósítás.
A Padmaszambava torkán lévő
rubin-piros AH szótagból vörös fénysugarak törnek elő, torkunkon át
belénk hatolnak, és megtöltik az egész testünket. A fény megtisztít
bennünket mindazoktól a bűnöktől, amelyeket a beszédünkkel követtünk
el, és azoktól a káros karmikus hatásoktól, amelyek ezekből származnak.
Megtisztítja belső szelünket (prána, Szkt; lung, Tib.), s így
részesülünk Guru Rinpocse vadzsra- beszédének áldásában. Ez a 'titkos
beavatás' (gsang-dbang), amely felhatalmaz a mantra-recitálás
gyakorlására, és elveti bennünk az a magot, amelyből kifejlődik majd az
"örök élet vidjadhárája", és a szambhógakája-megvalósítás.
Ezt
követően, a Padmaszambava szívében lévő türkizkék HUM szótagból kék
fénysugarak törnek elő, szívünkbe hatolnak, és megtöltik az egész
testünket. A fény megtisztít bennünket mindazoktól a bűnöktől,
amelyeket tudatilag követtünk el, és azoktól a káros karmikus
hatásoktól, amelyek ezekből származnak. Megtisztítja a kreatív
energia-esszenciánkat (bindu, Szkt; tiglé, Tib.), s így részesülünk
Guru Rinpocse vadzsra-tudatának áldásában. Ez a 'bölcsesség-
(prádzsnya-dzsnyána) beavatás' (shes-rab ye-shes-kyi dbang), amely
felhatalmaz a tumó (gtum-mo) 'öröm- üresség' gyakorlatának végzésére,
és elveti bennünk azt a magot, amelyből kifejlődik majd a 'Mahamudra
vidjadhára', és a dharmakája-megvalósítás. Végezetül, a Padmaszambava
szívében lévő HUM szótagból egy újabb türkizkék fénysugár tör elő, s
'mint egy üstökös', behatol a szívünk közepébe, az egész testünket
megtölti fénnyel, és elválaszthatatlanul egybeforr a tudatunkkal. Ahogy
Dilgo Khjence Rinpocse mondta:
„Most semmivé oszlik minden apró
kis szennyeződés, amely 'az önmegvalósításunkat akadályozza.
Eltakarodnak a téves észlelési alakzatok, az alanyi-tárgyi kettősségbe
való értelmetlen kapaszkodás, és a lappangó hajlamosságok, amelyek ezt
a kettősséget előidézhetik. A tár- háztudat (kun-gzhi), 'mindennek az
alapja', ahol a múltbéli cselekedetekből származó egyéni szokások és
hajlamok tárolódnak, most megtisztul minden ilyen zavaró tényezőtől,
ami a megvilágosodáshoz
vezető ösvényen hátráltatna bennünket. A
szútrajána szerint az önmegvalósulást elfátyolozó apró, illékony
szennyeződések csak a tizedik bhúmi szintjén válnak le a tudatról, a
titkos mantrajána szerint viszont amikor az ember a saját tudatosságát
oly tágasnak és folttalannak észleli, akár az égbolt, akkor már el is
takarodott az útból az összes kis illékony szennyeződés.”
Így
tehát részesülünk Guru Rinpocse vadzsra-bölcsességének áldásában,
amelyben teste, beszéde és tudata elválaszthatatlanok egymástól. Ez a
'szimbolikus beavatás' (tshig-dbang), amely felhatalmaz a kadak
Dzokpacsenpo gyakorlására, és elveti bennünk azt a magot, melyből
kifejlődik majd a 'spontán megvalósult vidjadhára', és a
szvabhávikakája-megvalósítás.
A gyakorlat lényege tehát az, hogy
a Guru Rinpocse három testi központjából kiáradó fénysugarak belénk
hatolnak a mi testi központjainkon keresztül, megtisztítanak bennünket
a test, a beszéd, és a tudat bűneitől, és megtisztítják bennünk a
csatornákat, a szeleket, és a kreatív energiákat. Testünk, beszédünk és
tudatunk átalakul Padmaszambava vadzsra-testévé, beszédévé és tudatává.
4. Az abszolút guru-jóga
A beavatás végeztével Padmaszambava fénnyé olvad és eggyé válik velünk,
tudatunk természetében. Azt is elképzelhetjük, hogy Guru Rinpocse
testéből fénysugarak áradnak, s ahogy ezek belénk hatolnak, mi magunk
teljesen fénnyé olvadunk, és eggyé válunk vele. Ebben a pillanatban
felismerjük, hogy tudatunk természete az abszolút láma, aki tőlünk
elválaszthatatlan. Ebben az elidegeníthetetlen állapotban időzzünk,
amilyen hosszan csak tudunk, s ismerjük föl ezt a Dzokpacsenpo
természetének.
A guru-jóga gyakorlata azért bír olyan nagy
erővel, mert ha kitárjuk a szívünket, és tudatunkat elegyítjük a guru
bölcsesség-tudatával, a mi tudatunk az ő bölcsesség- tudatához hasonul.
Nincs többé külső tanító; felismerjük, hogy ő tulajdonképpen a saját
tudatunk természete. Most, hogy egységre lépett az igazsággal, tudatunk
többé már nem az a közönséges tudat, ami volt, hanem ugyanaz, mint Guru
Rinpocse és az összes többi Buddha bölcsességtől átitatott tudata.
Ahogy Dilgo Khjence Rinpocse mondta: olyan ez, mint mikor behajítunk
egy kavicsot a tó közepébe; azonnal lesüllyed a tó fenekére. Abban a
pillanatban, ahogy megidéztük Guru Rinpocse áldását, az ránk száll, s
belénk olvad. Eggyé válik velünk a szívünk mélyén.
Nyosul Khen
Rinpocse szerint: "A Dzogcsenben a guru-jóga annyi, mint egyesülni Guru
Rinpocse tudatával. Ha teljes mértékben reája hagyatkozunk, akkor
vadzsra-teste, beszéde és tudata behatol a testünkbe, beszédünkbe és
tudatunkba, s ott mélységes átalakulást idéz elő. Eltávolítja külső,
belső, és titkos akadályainkat, s elérhetjük a magasztos sziddhit. A
Rigpa bölcsességét csak így lehet megvalósítani."
Ez egyben a guru-jóga phowa ('pho-ba) gyakorlata is, amely a halál pillanatában a leghatásosabb gyakorlat.
A gyakorlat lényege
A guru-jógában valójában az a leglényegesebb, hogy csendben egyesítsük
tudatunkat a guruéval, és ismételgessük a mantrát. Lehet, hogy elég
egyszerűnek tűnik, de ebből áll csupán a guru-jóga. Düdzsom Rinpocse
magyarázata szerint a tibeti naldzsor (rnal-'byor) szó, amely 'jógát
jelent, két részre bontható; nal (rnal) azt jelenti: "a tudat
természetében megpihenni", dzsor ('byor) pedig annyit tesz, mint
"együtt folyni" a szemlélettel, és kisugározni azt. Tudatunkat tehát
elegyítjük Guru Rinpocse bölcsesség-tudatával, és együtt folyunk a
mantrával, hagyjuk vitetni magunkat; hagyjuk, hogy a mantra megérlelje
a Rigpánkat.
Ez a guru-jóga gyakorlat lényege: ahogy a mantrát
mondogatjuk, és a Rigpa állapotában ücsörgünk, felismerjük, hogy a
Rigpa Padmaszambava. Ahogy maga Padmaszambava mondta:
„Padmaszambava maga a tudat; ezen kívül nincs más gyakorlat, sem meditáció.”
Amikor a Rigpa állapotában nyugszunk, azt ismerjük föl, mint abszolút
lámát. Ezután minél többet idézzük meg az áldását, annál jobban
erősödik a Rigpánk. A Rigpa láma egyre inkább megáldja a Rigpánkat. Mi
pedig a következő megfontolásokkal idézzük a segítségét:
„Felismerve, s emlékezetembe idézve, hogy a láma a saját Rígpám,
vérteződjön fel a testem, beszédem és tudatom vadzsra-tested, beszéded
és tudatot áldásával, és váljék eggyé tudatom a tiéddel!”
Ahogy
csendben üldögélünk, Padmaszambava képében megidézzük valamennyi mester
és Buddha áldását, mint tiszta fény-alakot.' Ezután egyesítjük vele a
tudatunkat, s közben halkan mondogatjuk a mantrát. így közönséges
tudatunk a Buddhák bölcsesség-tudatává válik.
Végezetük
felismerjük, hogy rajtunk kívül nincs Buddha; a Buddha nem létezik
máshol, mint a saját tudatunk természetében. Egyszerűen megnyugszunk
hát ennek a felfedezésnek a bizonyosságában, amely maga a
nem-kettősség. A mantra kezdetben segélykérés és megidézés; eszköz,
mellyel az áldást megérleljük. Végül azonban, mikor már megszabadultunk
a kettősségektől, pusztán az önbizalom kinyilvánításaként mondogatjuk
még tovább, Ez a vadzsra kinyilatkoztatása. Így egyesítjük a guru-jógát
és a Dzogcsent.
A Dzogcsen azt tanítja, hogy mind a szemlélet,
mind a meditáció, mind pedig a cselekvés gyakorlását magába foglalja a
guru-jóga, amennyiben felismerjük, hogy a láma nem más, mint a saját
tudatunk természete. Düdzsom Rinpocse magyarázata szerint, ha egyszer
felismertük, hogy a láma elválaszthatatlan a saját tudatunk valódi
természetétől, akkor elég, ha megmaradunk és kitartunk e mellett a
felismerés mellett. Ez a 'természetes tiszteletadás, amely a szemlélet
megpillantásából keletkezik'. A valódi tiszteletadás ugyanis nem
valamiféle külsődleges dolog, hanem a Rigpa- szemlélet felismerése
önmagunkban. Ha egyszer felfedezzük, hogy az összes mester és Buddha
igazi természete ugyanaz, mint a saját Rigpánk, akkor ennek a
felfedezésnek a túlcsorduló bizonyosságában örömteli ünnepléssel és
hálaadással lesz telve a szívünk. Ez a tiszteletadás igazi méltóságot
és hálát fejez ki, mert azt jelzi, hogy megvalósítottuk az abszolút
odaadás állapotát.
|
|
Keczánné Macskó Piroska írta 1 hete itt:
Érezd magad jól a klubban!
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kommentáld!