Buddhizmus: Milyen a jó tanító, hogyan válasszunk megfelelő tanítót?

Szeretettel köszöntelek a Buddhizmus klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 1511 fő
  • Képek - 371 db
  • Videók - 235 db
  • Blogbejegyzések - 372 db
  • Fórumtémák - 25 db
  • Linkek - 485 db

Üdvözlettel,
Keczánné Macskó Piroska
Buddhizmus klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a Buddhizmus klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 1511 fő
  • Képek - 371 db
  • Videók - 235 db
  • Blogbejegyzések - 372 db
  • Fórumtémák - 25 db
  • Linkek - 485 db

Üdvözlettel,
Keczánné Macskó Piroska
Buddhizmus klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a Buddhizmus klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 1511 fő
  • Képek - 371 db
  • Videók - 235 db
  • Blogbejegyzések - 372 db
  • Fórumtémák - 25 db
  • Linkek - 485 db

Üdvözlettel,
Keczánné Macskó Piroska
Buddhizmus klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a Buddhizmus klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 1511 fő
  • Képek - 371 db
  • Videók - 235 db
  • Blogbejegyzések - 372 db
  • Fórumtémák - 25 db
  • Linkek - 485 db

Üdvözlettel,
Keczánné Macskó Piroska
Buddhizmus klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Kis türelmet...

Bejelentkezés

 

Add meg az e-mail címed, amellyel regisztráltál. Erre a címre megírjuk, hogy hogyan tudsz új jelszót megadni. Ha nem tudod, hogy melyik címedről regisztráltál, írj nekünk: ugyfelszolgalat@network.hu

 

A jelszavadat elküldtük a megadott email címre.

Láma Ole Nydahl: Milyen a jó tanító?

 

"Minden jó tanítónak tisztában kell lennie mestersége eszközeivel, és teljes mértékben elsajátítania a témát. Egy Gyémánt Út-tanító különösképp élettapasztalatáról ismerhető fel és arról, hogy minden körülmények között megőrzi jó stílusát. Egy másik jellemző pedig az a belső öröm, amely abból fakad, hogy képes másoknak segíteni Buddha módszerei által." Láma Ole

 

network.hu


 

   A théravádában a tanító átadhatja tudásának csomagját csupán az által, hogy azt mondja: „Cselekedjetek a szerint, amit mondok, nem pedig aszerint, amit teszek.” De a legmagasabb szinten a tanító minden pillanatban egy példa, és a tanítások szerint kell élnie – ez pedig nagy különbség. Aki nem kiegyensúlyozott, drámázik, vagy túl sokat foglalkozik személyes problémáival, nem alkalmas arra, hogy olyan tanításokat adjon, amelyek bizalmat feltételeznek. Bátornak kell lenni ahhoz, hogy menedék lehessünk mások számára. A gyengeség, ingerlékenység vagy a problémák elől való menekülés alkalmatlanná teszi a tanítót a Gyémánt Úton. Az általa adott tanítások nem feltétlenül rosszak, de így a hallgatóságnak különbséget kell tennie a tanítások és a tanító között, és rájönnie, hogy az utóbbi nem éppen az előbbi szerint él.

 

   Minden esetben fontos, hogy közelről megvizsgáljuk azt a tanítót, akinek tudásában vagy tapasztalatában osztozni szeretnénk. A tanítóknak nemcsak tiszta és érthető viselkedést kell tanúsítaniuk a nyilvánosság előtt, hanem az általuk választott életstílus szerint is kell élniük, akár apácáról, szerzetesről, akár világi személyről, jógiról vagy jóginiről legyen szó. Ez különösképp fontos a Gyémánt Úton, mivel ha a tanítványok megőrzik kötelékeiket (szkr. szamaja), pár év alatt átveszik tanítójuk tulajdonságainak nagy részét. Ha a kapcsolat megszakad, a fejlődésük is megtörik. A tanítványoknak egy olyan példához kell igazodniuk, aki hosszú időn keresztül ott van előttük. Ez azt jelenti, hogy bárki, aki a Gyémánt Út szintjén tanít, nagy felelősséget vállal magára. Hasonlóan ahhoz, ahogy a szerzeteseknek és apácáknak meg kell tartaniuk fogadalmaikat, ahogy azt a Buddha mondta nekik, a világi tanítónak nem szabad kudarcot vallania a mindennapi életben, a jógi pedig nem veszítheti el tiszta látásmódját.

 

   Amikor valaki először hallgat meg egy tibeti buddhista előadást, természetesen még nincs mindennek a tudatában. A hallgatóság érzi a tanító és a vonal „rezgéseit”, és ez inspirálhatja. Az emberek ekkor nyitottak, ezért sebezhetőek is, és újonnan szerzett meglátásaikat a dolgok értelméről és a tisztánlátásról be akarják építeni életükbe. Mások nem szeretnének megváltozni, csupán a maguk által szövögetett jó érzéseiket akarják megerősíteni. Ezt azonban egy Gyémánt Út-tanító a kezdeti türelmi idő után már nem tolerálhatja, mert különben túl intellektuálissá válik a helyzet, vagy ahogy a németek mondják: „béke, öröm és palacsinta”. Kellemes, de ugyanakkor kissé „dilis-hippis”..Itt válik különösen érdekessé az egyensúly aközött, hogy valakit teljesen ellenőrzésünk alá vonjunk, vagy hosszú pórázra engedjünk. A módszerek a tanítványokat egyaránt tudatossá és kritikussá teszik, ami a kezdeti időkben inkább maguk felé irányul. A meditáció során hirtelen sok mindent észrevesznek saját életükben, amit inkább elkerültek volna. Ezért a tanítónak az első alkalomkor teljesen magabiztosnak és megbízhatónak kell lennie. A tanítványnak meg kell értenie, hogy egy hasznos úton jár, és a benyomások, melyek mindig is ott voltak a tudatában, éppen kifelé távoznak.

 

   Minél keményebben küzdött és tette próbára magát a tanító, annál meggyőzőbb lesz ebben a fázisban – ehhez a tevékenységhez tartozik az is, hogy rámutat a minket érintő világpolitikai ellentmondásokra is. Máskülönben nem válnának barátokká a tanítványaival, mivel hagynia kellene, hogy azok minden útmutatás nélkül menjenek keresztül a nehézségekkel teletűzdelt úton. Az a tanító, aki ma nem nyilvánítja ki véleményét az iszlámról és a túlnépesedésről, egyszerűen túl gyenge a tanítványok számára. A tanítványok fejlődése ilyen kimozdíthatatlan tudatot és személyes szinten túli látásmódot követel meg a Gyémánt Út-tanítótól. Sok időbe telik, mire a tanítványok – ahogy a szövegek mondják – „nem éreznek nagyobb bizalmat attól, hogy a tanító a levegőben repül, és nem is kevesebbet attól, ha feldarabol egy élőlényt”, hanem megértik, hogy a tanító tudja, mit csinál, és a lehető leghatékonyabb eszközökkel segíti őket az úton.

 

   A tanítónak magának is nagyon óvatosnak kell lennie mindaddig, míg el nem éri a Karmapa szintjét, ahol már nem lehetséges hibázni. Még hagyományunk legmagasabb szintű lámái is rengeteg botrányt okoztak a kínai Karmapa-jelölt kapcsán. A gelugpák botrányai pedig messzire nyúltak politikai befolyásuk miatt, a rigpák – akik sosem finnyáskodtak más tanítókat megítélni – maguk is súlyos vádakkal kellett, hogy szembenézzenek. (Szögyál Rinpocse szervezete a rigpák)

 

   A tanítóval való szoros kapcsolat, mint a fejlődés leggyorsabb útja, nem veszített létjogosultságából. Sőt, az önállóság, az iskolázottság és a kritikus gondolkodás teszi lehetővé manapság a nyugati ember számára, hogy a tanító viselkedését több szempontból vizsgálja meg, mint korábban, és tanulhasson belőle.

 

   Végül, mindenek felett, marad a bizalom nagy kérdése. Kifogástalan a jelleme? Neki sikerült? Kiállna ő értem? Olyan akarok lenni, mint ő? Remélem, találtok olyasvalakit, aki nem okoz csalódást.

Címkék: guru karmapa mahamudra ole rigpa tanító vadzsra

 

Kommentáld!

Ez egy válasz üzenetére.

mégsem

Hozzászólások

Khandro Kharmo üzente 9 éve

Drága Testvérem Szenge! Nagyjából én is ezt írtam, amit te, hogy belső mestert kell megtalálni. És azt azért tettem hozzá, hogy Ole Nydahl-t nem kritizálom, mert még ismeretlen vagyok itt, nem szerettem volna, ha kötözködő, kritizáló újoncnak könyvelnek el.:)

Válasz

Ebben igazat adok, erről Hannah Nydahl is tanított egy cikkben hogy nyugaton túllihegik a tanítóval való kapcsolatot az emberek. Sőt, Shamarpa is mondta, meg kellene tanulni azt, hogy a tanítóra úgy tekintsünk, mint egy barátra, aki már régóta gyakorol és megmutatja, mi az amit mi is elérhetünk. Mikor Milarepáról azt híresztelték a tanítványai, hogy ennek és ennek a buddhának az emanációja, akkor nagyon megfedte őket. Mert ez azt jelentené hogy a dharma nem lenne képes a hétköznapi lényekből buddhát "csinálni", ha ez így lenne ahogy mondják. Szóval nem szabad ledegradálni így a dharmát.

Válasz

Hó Oroszlán üzente 9 éve

"Tapasztalatom merev közösség nélkül hamarabb átérezhető az egy íz:) És nemcsak a buddha tan egy íze hanem az összes vallás lényegi egy íze:)"

Laci barátom!:)
Egy kis kiegészítés ehhez amit írtam, noha merev közösség nélkül hamarabb érezhető az egy íze a dolgoknak, de nem szabad elfelejteni hogy a szektás közösségtől való távolmaradás nem a mestertől való távolmaradást jelenti.Ha egy külső mesterben bizalmad van mert inspirációt érzel tőle az jó. Mint aki képes rávilágítani arra hogyha valahol félrecsúsznál utadon akkor az nem láma függőség, hanem biztonságos haladási irány a megvilágosodás felé:) Tehát nem az a baj ha külső lámákkal tartasz kapcsolatot, mert nagyon nagy inspirációs és védelmi forrásként tudnak megnyilvánulni az egod számára amég teljesen fel nem oldódik. Hanem az a probléma hogy a külső mesterek köré nyugaton kultuszt és függőségeket és megkérdőjelezhetetlen tanításokat építenek ki. Ez hiba! De vannak akik nem elég érettek még önállóan mozogni ezért számukra akár egy külső mester irányítása is megnegedhető. De arra kell törekedniük hogy minél előbb saját tudatuk természetét tekintsék mesterüknek ne pedig azt a hústákolmányt amit Olénak, relatív lámának vagy 17. Karmapának vagy bármi másnak hívnak.:)

Válasz

[Törölt felhasználó] üzente 9 éve

one day we will be together...one heart, one mind...I believe in you all!

Válasz

Hó Oroszlán üzente 9 éve

Drága barátom Laci, a baromság és a marhaság szó enyhe sértődött egot takar:) Ne ess bele kérlek az ego mesterkedéseinek hálójába kérlek. Ne durvulj:)Bizonyos szinten igazad van hogy nem szabad a dolgokat keverni, de ha jól megfigyelted Vadzsranatha mit tanított azaz mit írtam le akkor láthatod hogy nem keverésről vans zó hanem azoknak az erőknek vagy tanoknak a tiszteletben tartásáról amelyek segítettek eljutna az éppeni spirituális útra mondjuk a buddha dharmához. Ne értsd félre amit írok. Ne használj csúnya szavakat mert az rejtett egot takar,amit meg az ego ír az büszkeség. De minden egyenlő nincs mire büszkének lenni és mindenki a nemtudás állapotából ezernyi nézetet tart magáénak de egyikük sem észleli a tiszta valóságot. Mert az szavakkal kifejezhetetlen:)

Válasz

Hó Oroszlán üzente 9 éve

Kharmo drága! Aki megkritizálható tanításokat ad annak tűrnie kell a kritikákat, Ole nem olyan fajta aki megsértődik ha ellentmondasz neki (nem olyan mint a tanítványai többsége akik megsértődnek ha nem értesz egyet Oléval;) Mert Ole már bizonyos szinten megvalósított, nem megvilágosodott és még nem teljesen megszabadult de megvalósítása van ezért tisztelem meg az is fontos hogy első mesteremként őrzöm Őt magamban (De oka volt annak hogy én onnan eljöttem és nem Ole miatt, mert a tanításai többsége elég jó hanem a szangha elkorcsosulása miatt. Bár úgy hallottam mostanában hogy a karma kagyü szanghák kezdenek nyitottakj lenni. Magam is tapasztaltam sok felé nyitottságot, de még így is elég húzós maradt. Mint általában a közösségekben mindenhol így bármelyik buddhista közösségben is kialakulnak torz társadalmi szabályzatok amelyek nem egymás épülését szolgálják. Egyáltalán nem véletlen hogy nem tartozom semmilyen buddhista közösséghez vagy vonalhoz sem, habár mindegyikből kaptam átadást de érzem az egy ízt és emiatt nem kívánok semmilyen közösség hatalmi harcaiban részt venni:) Tapasztalatom merev közösség nélkül hamarabb átérezhető az egy íz:) És nemcsak a buddha tan egy íze hanem az összes vallás lényegi egy íze:)

Válasz

Sztem baromság elképzelni krisnát vagy valaki mást a menedékfán.. ennyi erővel Eric Cartman is mehetne a menedékfára mert nekem tökre szimpatikus. A taoista dolgok hosszú élethez vezetnek de nem megvilágosodáshoz. A krisnásokról meg ne is beszéljünk. Sztem azért mert ezer szellemi út van, még nem biztos hogy mindegyik ugyanoda mutat. Ezt jó ha tudja az ember. A menedékfa tekintetében meg jól felépített rendszer az ahogy van, nem kellene bolygatni. Azért Dorje Chang van ott, mert szimbolikusan "A lámá"-t jelképezi, az ősbuddhát. Nem krisztust és nem krisnát. Ez sztem marhaság. Sztem a szektásodásnál nagyobb veszély a minden egymásba kutyulása. Számomra ez az éretlenséget tükrözi, vagy a szellemi lustaságot. Minek bolygatni azt ami eddig is jól működött?

Válasz

Hó Oroszlán üzente 9 éve

Kiegészítés: Nem második hanem másik Karmapa.:)

Válasz

Hó Oroszlán üzente 9 éve

Kharmo drága! A cikkben leírt tanácsok csak egy embernek/tanítónak a nézőpontjait tükrözik a sok közül. Soha nem az a fontos amit mások mondanak hanem amit Te érzel legbelül:) A guruizmus a külső lámára való feltétlen ráhagyatkozás a jelen korban már csak tévút. Magadban kell meglelned a mestert de az egon túl értelmezve a mester szót. Ehhez a legjobb gyakorlat mindigis a Guru jóga volt. De fontos hogy nem vonalfüggő módon! Vadzsranatha láma egyik kedves külső tanítóm tanácsa: Ha buddhista útra lépsz de előtte kaptál keresztény és más vallásokból átadásokat, akkor a menedékfán nyugodtan elhelyezheted Jézus, Krisna és számos más olyan tan szimbólumát amiből átadást vagy beavatást kaptál. A menedékfa ugyanis nem szektikus buddhista hanem annak a szimbolikus leképeződése amibe a bizalmadat helyezed a forrással a tudatod természetével való szimbolikus kapcsolatod. Manapság divatos a menedékfát vonalak szerint megkülönböztetni de ez csak tibet régi szektás gondolkodását mutatja. Nyugaton egyáltalán nem fontos hogy Középen Karmapa legyen vagy Congkapa vagy Szakja Trizin vagy más irányzat feje egyedül. Hanem ha átadást kaptunk más vallásokból is akkor ott lehet Jézus ott lehet Krisna, taoista bölcsek stb. Bármi ami hozzájárult eredendő állapotunkhoz való újrakapcsolódáshoz. Vagy magasabb szinten a dzogcsen vagy mahamudra szintjén annak felismeréséhez hogy soha nem is kapcsolódtunk le a forrásunkról csak tévképzetbe estünk átmenetileg így fogva fel az oszthatatlant tévesen azaz duálisan.:) Nyugat számára nagyon fontos hogy a buddhizmus ne szektásan öröklődjön át. Ami most tapasztalható az borzasztó. A tibeti buddhizmus szektákra tagolódva jött át hozzánk, és meg is van ennek a negatív eredménye. Mivel az eltérő tanítási módok eltérő embereknek jók ezzel nincs is baj hogy sokrétű módszerként kapta meg nyugat a dharmát. De azzal már nagy baj van hogy a tibeti hatalmi viszálykodást (Karmapa és második Karmapa vagy karma kagyü versus Gelugpa vagy Szakjapa vagy e háromnak (kagyü szakja gelug (mahamudra centrikus) a kiközösítő magatartása a Nyingmapa (dzogcsen centrikus) ellen stb.)is áthozták a tanokkal együtt.:)

Válasz

Khandro Kharmo üzente 9 éve

Zárójelben: félreértés ne essék, nem Ole Nydahl-t kritizálom, hanem gondolatokat ébresztett, s ezt írtam le :)

Válasz

További hozzászólások 

Impresszum
Network.hu Kft.

E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu